Hamu és Feltámadás

Online kocsma! Dohányzó helyiség (kérjük használja a kihelyezett hamutálakat), asztalt biztosítani csak rendelés fejében tudunk, a földre köpni tilos!

Friss topikok

A paralimpia margójára

2012.09.10. 13:12 szkr

Az elmúlt időszakban mondhatni túlságosan is sok szó esett sérült embertársainkról. Most nem az Alpok brutális leszámolásáról van szó természetesen, hanem a Csendesebben kolléga által is érintett, úgynevezett nyomorékokról mozgássérültekről. Na most nekem személy szerint a világon semmi problémám nincs azzal, hogy kevésbé szerencsés emberek is versenyezhetnek, hiszen tényleg kemény megpróbáltatás már az is, hogy ilyen sérülésekkel teljes életet élhessenek, pláne durva, hogy képesek olyan teljesítményre, amire én például nem vagyok.

Viszont kimondottan nevetségesnek tartom a felhajtást körülöttük. Óriásplakát a Margit híd budai hídfőjénél az egyiknek, mert aranyat nyert? Komolyan? Megmondom őszintén, én képtelen lennék annyi idő alatt leúszni ezt a távot, amennyi alatt Sors Tamásnak sikerült, és őszintén örülök a sikerének, de amikor a Mozgáskorlátozottak Országos Egyesülete azon szomorkodik, hogy nem mutatják ezeket a sportolókat eleget a köztévén, akkor azért még az én sokat elbíró gyomrom is görcsbe rándul. A Panem et Circenses-nek is van határa.

Általában nem értek egyet a köztévé döntéseivel, de az, hogy éjszaka ötven percben foglalkoznak a dologgal szerintem bőven elég. Most komolyan, ennyi erővel csináljunk freak show-t, adjunk neki valami hangzatos címet (Az akarat diadala) és nyomjuk főműsoridőben. Azzal persze baj lenne, ugye? Az persze nem felelne meg a közízlésnek, mi? De az, hogy kéz nélküli úszókat, láb nélküli futókat vagy éppen vak cselgáncsozókat nézzünk, az kimondott vágyása mindenkinek. Nem, nem azért, hogy röhögjön, hanem azért, hogy szánja őket. Szerintetek kérnek a szánalmatokból? Szerintetek nektek akarnak bizonyítani? Véleményem szerint csak játszani szeretnének, létrehozni a saját kis dzsemborijukat. Eköré show-t csinálni viszont csak kattintásgenerálás, semmi köze az „emberség diadalához” vagy az „akarás csodájához”.

Az pedig, hogy féllábúak veszekednek lábnélküliekkel a fél világ előtt azon, hogy ki mekkora lábat húzhat a combjára már konkrétan olyan, mintha egy South Park-jelenetet néznénk.

Paralimpiára nem nekünk van szükségünk, hanem azoknak, akiknek valóban fontos, hogy egymás között bizonyítsák, ki a jobb. Ha veszekednek a szabályokon, akkor a saját kis testületük majd dönt arról, hogy mi legyen. Mi pedig inkább dőljünk hátra a fotelben és nézzük meg a Való Világ sokadik kiadását. Még annak is több értelme van, mint szánakozva úgy tenni, mintha csodálnánk azokat, akiket az utcán amúgy messzire elkerül a többség, ha teheti.


90 komment

Címkék: sport összegzés együttélés

A bejegyzés trackback címe:

https://foenix.blog.hu/api/trackback/id/tr374766204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ca2 2012.09.10. 17:27:31

ez megítélés kérdése...engem legalább annyira érdekel/ne/ a paralimpia, mint a valóságsópicsák műmellei, vagy éppen a libbantak folyamatos "a zorbán"-ozása (a kettő kb ugyanaz a szint...)
a sportnak pedig a fogyatékkel élők sportja is egyre inkább része szerencsére, így azt gondolom valóban kaphatna -nem csak az olimpia idején - több figyelmet a paralimpiai mozgalom...
a sport egyik lényege az emberi teljesítőképesség
határainak feszegetése, és ebből a szempontból a fogyatékos sportolók sem tesznek kevesebbet ép társaiknál...
a műlábakról pedig fog még hallani jócskán a kedves posztoló, ugyanis a paralimpia határai jóval túlmutató kérdésről van szó...
ugye a dolog egyik központi figurája oscar pistorius a "nagy" olimpián és a tavalyi atlétikai vb-n is rajthoz állt és a szereplése ott is elég komoly vihart kavart...
azon egyszerű oknál fogva, hogy igen hamarosan el fog jönni az idő, amikor az emberi lábnál gyorsabb művégtagok is létrehozhatóak lesznek..
már most is elhangzottak olyan kritikák, hogy pistorius a saját lábain nem lenne képes 47 mp-n belüli 400-ra... ezt persze nehéz kézzelfogható módon bizonyítani és cáfolni is, de az emberi lábnál gyorsabb művégtagok megjelenése annak a rémképét vetíti előre, hogy esetleg szándékosan
amputálni fognak lábakat a jobb teljesítmény elérése érdekében,,, ne legyenek kételyeink, lesznek akik ezt meg fogják tenni, ha nyitva marad a lehetőség...

cirrmurr 2012.09.10. 17:32:20

Igen. Egy dolog a teljesitmény ami szép dolog, De legyenek figyelemmel arra, hogy esztétikum is van a világon. Mi van ha valaki nem mozgássérült és nem kiváncsi rájuk ?
Csonka embereket müvégtagokkal nézegetni PERVERZ dolog! Persze a családtagjaiknak muszász ez ok. De a többieknek minek. Abban megegyezhetünk hogy ez egy abnormális állapot és sokaknak GUSZTUSTALAN .

szkr 2012.09.10. 17:33:03

@ca2: Pistorius esetében részemről annyit tudok mondani, hogy ha valaki eléri, hogy induljon a "normális" olimpián, ahol kiszop csúnyán, akkor ne legyen pofátlan és ne menjen el a paralimpiára. Ha viszont mégis megteszi és ott is kiszop, akkor fogja be a pofáját és menjen el több edzésre ahelyett, hogy hisztis picsaként, a Való Világ szereplőinek a szintjére süllyedve megerőszakol mindent, amiről ez a bizonyos általad is emlegetett mozgalom szól.

cirrmurr 2012.09.10. 17:35:40

Legközelebb közvetitsenek élőben vakbélmütétet, mert az is a valóság része . LOL. Kivagyiság és csak a pénzre megy, kinek milyen (motorra) müvégtagra tellik. Ja hogy visszataszitó azt ők leszarják. Kicsit agressziv ez a paraolimpiás dolog.

ca2 2012.09.10. 17:36:15

@cirrmurr: ne nézze, gondolom nem kötelező... sztem meg a vv-akárhány gusztustalan, nem is nézem..
sokaknak meg a melegfelvonulás gusztustalan, azok meg azt ne nézzék... ilyen egyszerű..
azért az még teljesítmény, mert van akit nem érdekel, vagy nem szereti nézni...

Palestinenser 2012.09.10. 17:38:55

@ca2: Az Olimpia az erő, a szép testek, a fiatalság ünnepe.
Ez a Paralimpia nevű ingyencirkusz mindennek a megcsúfolása.
El nem tudok képzelni groteszkebb és sírni valóbb látványt, mint amikor két szerencsétlen béna kerekesszékből próbálja egymást döfködni egy párbajtőrrel.
És sajnos amit utolsó mondatodban leírtál az egy reális alternatíva.

ca2 2012.09.10. 17:40:26

@szkr: hát azért a 400m-t 3mp előnnyel nyerte, szóval a "kiszop" az elég viszonyélagos dolog... az atlétikai vb-n meg a "nagy" olimpián mge gondolom nem az arany reményében indult, hanem , hogy fogyatékkel élőként elérje azt, hogy az épek mezőnyében is helyt áll... azért egy olimpiai 400-as olimpiai szint nem piskóta, nem hiszem hogy szégyelnie kellene a teljesítményét,,,
csakhogy pont az ő szereplése hozta a kérdést reflektorfénybe, miszerint ezek a művégtagok már nem is olyan nagy hátrányt jelentenek, hamarosan meg lehet egyenesen előnyt fognak jelenteni...

cirrmurr 2012.09.10. 17:41:26

@ca2: Azokat se nézem.
Tudod van egy mondás : Ép testben Ép lélek.
A forditottja is igaz.

Innét kezdve sérült emberek versenye az nagyon nem jön be. Az olimpia az Olimpia az egészségről erőről és a küzdelemről szól.

Legközelebb egy Yamaha csónakmotort raknak fel müvégtagnak az uszók?

cirrmurr 2012.09.10. 17:45:08

@Palestinenser:
El nem tudok képzelni groteszkebb és sírni valóbb látványt, mint amikor két szerencsétlen béna kerekesszékből próbálja egymást döfködni egy párbajtőrrel."

Igy igaz . Inkább szánalom keltőek.
Groteszk és sajnos már-már nevetséges látvány.

én se indulok női szépségversenyen, minel kukacom van :-) Pedig az egyenlőség jegyében jogom lenne hozzá.

Egyszóval BIKICSUNÁJ!

ca2 2012.09.10. 17:45:56

@Palestinenser: mint írtam a sport egyik lényege a teljesítmény, az emberi teljesítőképesség határainak feszegetése..ebből a szempontból a paralimpikonok is teljes értékű sportolók...
a te logikád szerint akkor gyerek vagy öregfiúk versenyeket sem kellene rendezni, mert azok is milyen bénák,,,
a mesterséges beavatkozás az emberi szervezetbe pedig abszolult reális veszély... ahogy létezik dopping,(ma már géndopping is..) ugyan úgy a sebészeti beavatkozások, "műalkatrészek" alkalmazása is létező alternatíva a teljesítményfokozásra..

ca2 2012.09.10. 17:49:49

az "épek olimpiája" az ugye csak a szépségről és az egészségről szól... nincs dopping, nincsenek tele tesztoszteronozott nők, nincs csalás, nincs ámítás, minden szép és jó... ne vicceljetek már! a sport nem egy idea, hanem maga az élet...szép és csúnya, igaz és hazug... ezért szeretjük..

cirrmurr 2012.09.10. 17:51:04

@ca2:
Tudod a legnagyobb gond ott van hogy az olimpia szellemisége a legjobbak és a legtehetségesebbek versenye. Erre begurul valaki kerekes székkel ...:-)

Nekik is meg van a helyük a világban , emberként egyenértéküek , de nem olimpiára való a guruló, müvégtaggal ugráló , féligember félig fém :-) test.

Csakazért mert nekünk is jár.

Sajnos ez is csak a pénzről szól, a való világban tökmindegy mennyi idő alatt uszod a 100métert lényeg ne fulladj meg.

cirrmurr 2012.09.10. 17:52:11

@ca2: El is itélik őket ha elkapják. a paraolimpikonokat meg reklámozzák ez a különbség.

ca2 2012.09.10. 17:58:34

hát nézd..te tudod...
engem nem undorít egy fogyatékkel élő teste, sztem egy négy végtaggal rendelkező hájpacni sokkal csúnyább mint egy lábnélküli kerekesszékes...
én nagyon nagy dolognak érzem pl alex zanardi teljesítményét... emlékszem még a megdöbbentő fotóra aminkor a kettévágott autója szilánkjai között véres húscafatként ott repültek a lábai, ehhez képes nagy dolog sportolóként látni...
és úgy gondolom nagyon értékes dolog is, mert sok ember számára példa arra, hogy nincs reménytelen helyzet...

ca2 2012.09.10. 18:02:28

@cirrmurr: hát ugye a doppingot ne keverjük azért a fogyatékossággal..az előbbi hivatalosan csalás (bár arról is lehetne írni egy külön posztot, hogy a dopping vagy az élet az igazságtalanabb...) az utóbbi meg egy állapot...

cirrmurr 2012.09.10. 18:02:51

@ca2: Bazeg :-) Egyről beszélünk. A hájpacni vagy a műdinnyemelles , ugyanugy groteszk.

Tényleg műmelleseknek, DAGIKnak miért nem rendeznek külön szépségversenyt vagy olimpiát?

Rendezgessünk addig versenyeket amig mindenki nem nyer, és az igazi teljesitmény szart se fog érni.
Ez az oviban ok:-)

cirrmurr 2012.09.10. 18:03:54

@ca2: A kövérség is egy állapot, meg a szegénység is. Legyen Trabant Forma1.

ca2 2012.09.10. 18:05:30

@cirrmurr: nem rendeznek? dehogy nem... minden hülyének rendeznek már versenyt (lásd valóságsók, tehetségtelenség kutatók, kvízműsorok.) pont a testi fogyatékosoké szúrja a szemeteket?

fifibá55 2012.09.10. 18:06:06

Ami elgondolkodtató - és a MOE hivatkozott megnyilvánulása is alátámasztja - az, hogy ezt a kérdéskört szinte kötelezővé kívánják tenni a többségi (nem mozgássérült) társadalom tagjai számára, valamiféle kárpótlásként, mintha ők tehetnének a mozgássérültek szomorú sorsáról. Mert igenis, ez nagyon nagy hátrány, amit a tényleges és látszatintézkedések sem tudnak megszüntetni. De az, hogy kvázi előírják, mennyit kell tévében leadni (és nézni?!), nem egészséges gondolat. Vizsgálják meg a nézettségi statisztikákat: ha azok meggyőzőek, a tévé is főidőben fogja adni és a reklámozók is nagyobb hangsúlyt fektetnek rá. De amíg a nézettsége alacsony vagy marginális, addig marad a sértődőttség/csalódottság, de hát ez van: mindenki azt néz, amit akar, és ezen nem igazán kellene változtatni.

Palestinenser 2012.09.10. 18:07:36

@ca2: Nézőpont kérdése. Ráadásul le is lehet fogyni.
És szerintem van reménytelen helyzet.
Nem mindenki számára a legfontosabb cél, élni mindenáron. Van a halálnál sokkal rosszabb állapot is.
Na nem az, ha otthagy a barátnőd.

cirrmurr 2012.09.10. 18:17:11

@ca2: Egyről beszélünk szart se érnek, mint a paraolimpiák.

zsemléző 2012.09.10. 19:28:05

Szerintem meg ezek az emberek igenis ugyanúgy büszkeséget hoznak a hazájukra, mint az ép olimpikonok. És igenis megjár Sors Tamásnak is megjár ugyanaz az elismerés és megbecsülés, mint mondjuk Gyurtának, akinek egyébként van olyan nemes a lelke, hogy ez abszolút nem zavarná, veled ellentétben.

megint egy dolog, ami "nem zavar, csak otthon csinálják", igaz? itt tart ez az ország, pont ahol ez a blog is...

Alf (törölt) 2012.09.10. 19:28:41

aki a "margójára" kifejezést még 1x leírja azt arconfosnám.

attila1 (törölt) 2012.09.10. 19:37:43

szkr, palestinenser, cirrmurr: egy láb nélküli ember sokkal kevésbé undorító, mint amit ti itt összehordtatok.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2012.09.10. 19:51:43

Annyira súlyosan primitívek vagytok, hogy ez gyakorlatilag szellemi parablognak számít. Végül is, ha innen nézem, tényleg van valami súlyosan undorító a dololgban.

Ahhoz meg ritka nagy gyíkfasznak kell lenni, hogy valaki összekeverje a pornót az olimpiával. Bármilyen furcsán hangzik a nyomiknak, az olimpia nem a szép testekről, meg a fiatalokról szól és főleg nem ezek bámulásáról, hanem az EMBERRŐL, az emberi erőről és teljesítményről.
Minden tiszteletem Gyurta Danié, aki úgy éli az életét, hogy képes magából kihozni azt a fantasztikus teljesítményt, ami egy olimpiai bajnoki címhez kell. Ebben persze támogatják igen sokan, nekem is van a családomban olyan sportoló, aki esélyes mondjuk a következő olimpián ott lenni, látom, hogy egy egész család teste-lelke benne van. Daninak saját edzője, valaki fizeti neki a medencebérletet, az edzőtáborokat, a kaját, a felszerelést... Ettől persze nem könnyű, de iszonyatos támogatás áll egy érem mögött.
Ehhez képest szerinted mit kap egy paralimpikon? Minimum annyi elismerést és tiszteletet érdemel, ugyanolyan kőkemény sportteljesítmény, mint az egészséges sportolóké.

Annyi empátia és emberség van bennetek, mint egy kupac szarban. Szánalom.

flamer 2012.09.10. 19:54:32

@cirrmurr: A te hozzászólásaid is baromira undorítóak, szóval ha megfogadod a saját tanácsodat, akkor befogod a pofád.

Trackback 2012.09.10. 20:00:33

"Az pedig, hogy féllábúak veszekednek lábnélküliekkel a fél világ előtt azon, hogy ki mekkora lábat húzhat a combjára már konkrétan olyan, mintha egy South Park-jelenetet néznénk."

Vitatkoznék.

Ez egy Monty Python-jelenet.

Martian (törölt) 2012.09.10. 20:15:31

...éés a nem-para olimpián a tápos-kokszolt.-tenyésztett übermencsek nem undik-uncsik egy kicsit??

Talán az az igazán egészséges szemlélet, hogy a sport az, amit én csinálok, akármilyen szinten is...

[c] 2012.09.10. 20:23:23

@cirrmurr: "Mi van ha valaki nem mozgássérült és nem kiváncsi rájuk ?"

Elkapcsolsz?

[c] 2012.09.10. 20:27:10

@cirrmurr: "Ép testben Ép lélek."

Ez nem azt jelenti, hogy "nem fogyatékos", hanem azt, hogy edzett, vili?

antika890 2012.09.10. 20:50:19

Jajj szegény lelkivilága a blog szerzőjének! Lesznek még, sőt vannak csúnyább dolgok is a világon, tessék szemeket és füleket becsukni, ha nem bírja a gyomra. Ezek a mozgássérült emberek nem akarnak az égvilágon semmit. Se szánalmat nem várnak tőlünk, se azt, hogy fényesre nyaljuk a seggüket. Örülnek szerencsétlenek, hogy luk van rajta. Nem kell velük máshogy bánni, se kevesebbként, se többként kell rájuk nézni, mint emberekre. EMBEREKRE!

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2012.09.10. 20:55:28

@antika890: "Nem kell velük máshogy bánni, se kevesebbként, se többként kell rájuk nézni, mint emberekre. EMBEREKRE! "

Na, pont ez az, ami nem valósul meg a paralimpia nyomatásával.

De eleve hibbant ötlet az egész, olyan mintha külön Nobel-díjat alapítanának szellemi fogyatékosoknak.

Palestinenser 2012.09.10. 20:57:45

@attila1: Most megmelegedett a szívem tájéka, hogy ennyi jó ember van ezen a világon. Aki pedig nem tartja a Paralimpiát az Olimpiával azonos értékű sporteseménynek, ami legalább annyi műsoridőt érdemel, az GONOSZ!

Palestinenser 2012.09.10. 20:59:23

@Pitypalatty úrfi:
"De eleve hibbant ötlet az egész, olyan mintha külön Nobel-díjat alapítanának szellemi fogyatékosoknak."

Ebben az egy mondatban tökéletesen összefoglaltad lényeget!

antika890 2012.09.10. 21:07:31

Hát baszki, azért nem kívánom egyikőtöknek se, hogy lerepüljön az egyik lába mondjuk, mert akkor bazi gyorsan meg kéne magyarázni magatoknak, hogy miért is nem vagytok egy freak-show, meg perverz pornósztár. A sok tajgetosz imádó öregem.

antika890 2012.09.10. 21:09:50

A paralimpiát meg nem a fogyatékosok nyomatják, hanem valami hülye indíttatásból a közszolgálat. Dehát ilyen elcseszett közt nehéz is szolgálni, akik csak rinyálni tudnak.

Martian (törölt) 2012.09.10. 21:12:39

@cirrmurr: "Ép testben Ép lélek."

A (túlzásba vitt) élsportra ez korántsem jellemző... huszonévesen magát széthajtó olimpiai bajnok, negyvenes-ötvenes éveiben kiégett roncs (nem mindenki, de jópáran).

Martian (törölt) 2012.09.10. 21:15:28

@Pitypalatty úrfi: miért, ig-Nobel díj létezik, néha nagyon is érdekes tudományos eredményekkel! :)

Belagezapista (törölt) 2012.09.10. 21:22:08

@cirrmurr:
Szerintem meg az esztétikum öli meg az emberséget.

Gondolj csak bele, kisgyerekkorodtól kezdve mesélnek olyan meséket, nézel olyan rajzfilmeket, olvasol olyan képregényeket, ahol a jó szép, daliás, a gonosz pedig ronda, nyomi. Így az esztétikailag nem kellemes dolgokat a rosszal társítod, mert ezt tanították meg. A köcsög pszichológusok például egy japán animét azért tettek korhatárossá, mert a jót és a gonoszt is ronda szörnyek képviselték. Mellesleg már önmagában a jó és gonosz megkülönböztetés is mély nyomot hagy a gyerekekben, negatív értelemben.

Szóval az esztétikummal érvelni nem kicsit gáz. A többi embert az esztétikumával kell tudni elfogadni, akkor is ha hiányzik egy vagy két keze, akkor is ha kimondottan ronda.

cirrmurr 2012.09.10. 22:03:26

@Belagezapista: Soha nem állitottam hogy a fogyatékkal élők gonoszok.
Világosan leirtam emberileg egyenértéküek.

cirrmurr 2012.09.10. 22:05:41

@attila1: Neked , a te szempontodból igen. Nekem meg nem :-)

cirrmurr 2012.09.10. 22:07:52

@flamer: Szerinted. Akkor szerinted ez is guszta :"Az pedig, hogy féllábúak veszekednek lábnélküliekkel a fél világ előtt azon, hogy ki mekkora lábat húzhat a combjára már konkrétan olyan, mintha egy South Park-jelenetet néznénk."

cirrmurr 2012.09.10. 22:11:07

@tea fan: Igazad van. Rendezzünk egy külön "Fire Olimpiát" az égési sérült embereknek is több millióan vannak a világon és ők pl nem tudnak az olimpián résztvenni, az égéstől roncsolt testrészeikkel undi forradásaikkal.

Neked ezekszerint ez való. Nem vagy te perverz?

Belagezapista (törölt) 2012.09.10. 22:11:49

@cirrmurr:
Én meg sohasem állítottam, hogy a fogyatékkal élőket gonosznak tartanád. Én arról beszéltem, hogy mennyire bele van nevelve az emberekbe, hogy tudat alatt a nem esztétikus dolgokhoz, emberekhez, állatokhoz, stb. negatív érzelmeket társítsanak.

cirrmurr 2012.09.10. 22:15:34

@flamer: Személyeskedés helyett érvelj. A személyeskedés a gyengék (gyogyósok) és gyávák sportja.
Parablogger vagy -e ?

Vagycsak perverz mert élvezettel nézed ahogy a féllábu "verseny fémműlábbal" caplat egy olimpiai stadionban.
Szánalom.
Szerintem lőjjük hasba is, akkor mégkiemelkedőbb lesz az eredménye:-)))))))))))

cirrmurr 2012.09.10. 22:19:45

@Belagezapista: Ez igy igaz !

De orvosi segédeszközökkel ,olimpiázni elég bizarr dolog.
Miért nem rendeznek az égettarcuaknak külön szépségversenyt? A Némáknak külön X faktort? A vakoknak külön repülős bajnokságot? Mikor a Lábnélkülieknek van külön futóversenyük?
érzed a logikát?

Egy antihumánus pénzimádó MédiaHazugság az egész, ,Trendi HUMANIZMUS látsuzatát keltve.

phaszfej 2012.09.10. 23:01:40

Az egész Földet fel kellene robbantani. Semmi szükség erre a bolygóra.

¿Qué tapas hay? 2012.09.10. 23:14:48

Nyolcvan-száz évvel ezelőtt teljesen elfogadott dolog volt torzszülötteket, fogyatékosokat cirkuszban és vásári mutatványosbódékban belépődíj ellenében mutogatni a kíváncsi tömegnek, adott esetben, a nagyobb érdeklődés végett még mindenféle bizarr mutatványokra kényszerítve őket. Ezeket a mutatványokat a világ művelt felén, a múlt század negyvenes éveinek végéig bezárólag - az emberi méltóság iránti tisztelet okán - betiltották.

Az olimpia nem az egészséges életmódról, a testedzés szépségéről szól, pusztán egy világméretű látványosság - a showbusiness egy részterülete. Nem tudok rosszabb propagandát az esélyegyenlőségnek, minthogy fogyatékos emberek fizikai erőkifejtését népszórakoztató mutatvánnyá tegyék.

Vitez Belizar · http://agoraanomalia.blog.hu/ 2012.09.10. 23:23:11

Szemben a provokatívnak szánt posztban foglaltakkal, kifejezetten érdekes, hogy emberek ilyen hátrányból, hogy képesek erre a teljesítményre. Nem szánalmat akarnak kelteni, hanem úgy küzdenek, mint bármely más sportoló, aki nyerni akar. Aki ezt undorítónak tartja, annak ép testében igencsak torz lélek lakozik...
Sokat elmond az értékrendünkről, hogy mekkora a különbség az olimpiai és a paralimpiai helyezésünk között...

agent scully 2012.09.10. 23:33:17

a paralimpia létjogosultságáról lehetne érdekes vitát is folytatni. meg a mozgáskorlátozottakról.
az viszont biztos, hogy ide sok olyan ember kommentelt, aki valójában sokkal inkább nyomorék, mint ők.

pcland-hu · http://www.pcland.hu 2012.09.10. 23:48:22

PONT AZ ILYEN IRÁSOK ÉS KOMMENTEK MIATT TENNÉM FŐMŰSORIDŐBE A PARALIMPIÁT. A NULLA SZINTŰ ELFOGADÁSON VOLNA MIT VÁLTOZTATNI. SOK ELMEBETEG A "NYOMORÉKOKRÓL MEG AZ ESZTÉTIKUMRÓL". kicsit megdöbbentem.

Wolfram 2012.09.11. 00:12:04

ne legyenek kétségeink, pontosan addig lesz fontos a "rokkantak érdeke", amíg bármely más kisebbség érdeke is. amíg pénz van belőle: reklámidő, médiajelenlét. ez is csak egy üzlet. a rokkantak ebben pont olyan statiszták, mint a romák, feketék, csövesek és társaik. itt jobban a reklámbevétel, amott inkább a politikai tőke, ami motivál. úgyhogy asszem felesleges is a vita, hogy akarjuk-e látni őket, avagy sem. pont annyit fognak szerepelni a médiában, amennyi pénzt be lehet hozni velük. se többet, se kevesebbet.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2012.09.11. 00:43:05

Keze-lába ép emberként könnyű háborogni, de mindenkivel megtörténhet, hogy egy baleset megnyomorítja, vagy az, hogy sérült gyermeket nemz/hoz világra. Mindenki bármikor átkerülhet az élet árnyékos felére. Több együttérzést, és kevesebb kényeskedést, ha kérhetem!

Wolfram 2012.09.11. 00:47:10

a Bryan élete béna koldusa jut eszembe, akit Jézus meggyógyított, ezzel, elvéve tőle egyetlen megélhetési forrását.

néztem egy darabig valamelyik német adón, és nem értettem, hogyan lehet itt a tiszta, egyenlő verseny feltételeit megteremteni? a 400 méteren az egyiknek hiányzik a kisujja, a másik szellemileg fogyatékos, és rossz irányba indul, a harmadiknak a lába hiányzik, a negyediknek a teste, ő gondolatokkal irányít egy gokartot. ilyen szempontból, mint sport valóban irreleváns.

legalábbis az egymás elleni közdelem. az önmagával vívott harc minden esetben csodás, de akkor legalább ekkor tett Kis Jánosé is, aki 20 év után legyőzve minden félelmét és komplexusát fizetésemelést kért a főnökétől. minden önmagunk felett aratott diadal ugyanolyan csoda. de nem biztos, hogy érdekel másokat.

cirrmurr 2012.09.11. 00:55:27

@¿Qué tapas hay?: Respekt !

Ott a pont. Torz látványosság perverzeknek ahogy a csonka-bonka tagjaikkal verdesnek a vizben meg a műlábaikkal kinlódnak a futópályán.

Kulturember ilyet nem szivesen néz.

Szépen levezetted Gratulálok !

cirrmurr 2012.09.11. 01:01:24

@Wolfram: Pontosan. Most a humanizmus a DIVAT és a rokik a statiszták, aztán ujra az állatmentők lesz a DIVAT és jönnek a cuki szomoruszemü kutyusok.

16 éve dolgozom a médiában. sajnos ?

cirrmurr 2012.09.11. 01:03:23

@Pitypalatty úrfi: Csillagos ötös!

Nóbeldij Rulezz!

agtalpai · http://talpai.net 2012.09.11. 01:28:11

egyszer próbálj meg egy rántotthúst megenni kézhasználat nélkül, úgy, hogy a nyakadat nem csak a derekadat hajlíthatod.
Na az a te szinted, fasztégla!

sdani 2012.09.11. 04:29:18

@agtalpai: Biztosan nehezen menne... Biztosan lenne olyan, akinek sok gyakorlással olyan flottul menne, mint egy épnek kézzel. Kérdem én, most ezt be kell mutatni a TVben? És melyik műsorban? Ez freakshow akárhogy nézzük.

Én el tudom képzelni, hogy elüt az autó és lebénulok, de ismerve magamat nyilván valamit megpróbálnék sportolni, mert egész életemben sportoltam, de kiráz hideg a gondolattól, hogy azt a szerencsétlen vergődést TVben mutassák.

kalapocska 2012.09.11. 06:42:40

Csak egy jo van ebben az egesz temaban, tuti hogy aki irta fiatal egeszseges azt hiszi magarol hogy jol nez ki, de lesz meg oreg is bena is beteg is.
Ez az elet rendje.
Meg az is lehet hogy a vilagegyetem/Isten hamarabb megbunteti es hamarabb rasoz valami testi fogyatekot.
Szoval majdnem biztos vagyok benne hogy majd a jovo generacio bunkojaitol ezt meg visszakapja! Legalabbis Magyarorszagon.

lobster thermidor 2012.09.11. 08:04:08

Ezek a kétségtelenül hátránnyal élő, egyébként kicsattanó egészségi állapotnak örvendő ifjú olimpikonok vajon megkapják-e a rokkantsági nyugdíjat, vagy netán őket is kizárja a jogosultságot vizsgáló "halálbizottság" az ellátásból, mint napjainkban több tízezer rászorulót, mert a rokkantságuk foka, vagy az általános egészségi állapotuk nem indokolja, hogy az állam tartsa el őket?!

Illő, és elvárható sportemberi magatartás lenne az olimpián résztvevőknek a nyilvánosság előtt felszólalni, szolidaritást vállalni az éhhalál küszöbére lökött sorstársaikkal.

Eddig ezt nem tették meg, gondolom ezek után sem fog megtörténni. Ezért kérem, ne a közvetítés legyen a vita tárgya! De egyébként ne mutogassák őket még ötven percig sem a köztévében, mert így az egész csak hitvány, hazug kormánypropaganda!

kalapocska 2012.09.11. 08:10:08

@cirrmurr: Ja eleinte az emberaldozat volt a DIVAT majd a Biblia otestamentuma ezt elengedte. Aztan a szemet szemert volt a DIVAT de jott Jezus es bevezette az uj DIVATOT a ha megdobnak kovel dobd vissza kenyerrel elvet.Semmi progreszivitas nincs az emberiseg torteneteben mint latszik. Majd ha ennek a humanista DIVATNAK vege vegre megint visszaterunk a gyerekaldozas DIVATJAHOZ.

Boccsantás 2012.09.11. 08:38:15

@cirrmurr: Ha már a gusztustalanságnál tartunk, nem tudom, észrevettétek-e, hogy a naponta főműsoridőben vetített bűnügyi sorozatokban milyen előszeretettel mutatnak sokkoló(nak szánt) véres, borzalmas részleteket. Az nem zavar senkit?

Flúgatlan 2012.09.11. 08:38:23

Kicsit túlzó a cikk, de van benne valami. Becsülöm a sérült sportolókat, de szerintem igen nehéz korrekt versenyeket szervezni nekik.

Pl. pontosan ki számít annyira sérültnek, hogy indulhat a paralimpián mert nem túl egészséges? Tudom, hogy ezt szabályozzák, de ezek csak önkényes szabályok. Az egykezű vagy az egylábú úszó van előnyösebb helyzetben vagy külön kategória kell nekik? A művégtagokról meg tényleg ne beszéljünk, mert az technikai sporttá teszi a futást.

Legyen a paralimpia megrendezve, legyen róla tudósítás, de az állandó élő közvetítés, az igazi olimpia szintjére emelés nem jó ötlet.

kertesz 2012.09.11. 08:48:06

Hmm. Az eredeti gondolatot hiányolom a cikkből, és a kommentekből. Az olimpiait. Azt, hogy nem az eredmény fontos, hanem hogy résztvesz a versenyző a versenyeken. Én pl. nagyon kíváncsi lettem volna a csörgőlabdás focira.

Azt hallottam, hogy egy társadalom civilizáltsági fokát az határozza meg, hogy hogyan bánik a gyengékkel, tehetetlenekkel ( pl.gyerekek, fogyatékosok, öregek és - állatok)

Asszem, még kicsit érnünk kell...

csepke 2012.09.11. 08:57:37

@kertesz: hát ez "a részvétel a fontos" szerintem merő álszentimentalizmus. Persze hogy győzni megy olimpiára a sportoló, de a részvétel is szép teljesítmény elvégre akárki még részt sem vehet. Szerintem ezt a mondatot legfőképp így kell érteni. A cikk témájához pedig: elhiszem hogy a paralimpikonoknak is fontos a versengés, és tegyék is egymásközt, de érintettség nélkül, rokon-, barát résztvevő ..stb, én nem nézném, hiszen nézőként meg a szórakozás a fontos.

lobster thermidor 2012.09.11. 09:16:08

@kertesz:

Az a gyanúm, hogy erősen mellétrafáltál!
Nem a csörgőlabda a fontos, hanem az igazán rászorulók segítése!
Nem a kirakatba állított sportolókról kell eszmecserét folytatni, hanem a társadalomból kirekesztettekről.

cirrmurr 2012.09.11. 09:19:34

@kalapocska: Jézus soha nem mondta az általad helytelenül idézett mondatot . :-) Ez magyar népköltés.
leülhetsz egyes!

kertesz 2012.09.11. 09:20:01

@csepke: ha olyan teljesítményt nyújtanál valamiben, hajtanál arra, hogy kint légy az olimpián? Én igen. És persze mindent megtennék azért, hogy minél jobb helyezést érjek el, és életem meghatározó élménye lenne, hogy ott lehettem és versenghettem a legjobbakkal.

A sportszergyárak és országok rendesen ráülnek erre a természetes vágyra, és pénzdíjakkal, szponzorációval torzítják el a részvétel gondolatát, de attól még ez az olimpiák szelleme.

Pl. Pierre de Coubertin, amikor elindította, valami ilyesmire gondolt, és úgy gondolom az ókori olimpiák vallásos jellege is ezt erősítette.

cirrmurr 2012.09.11. 09:23:33

@kertesz: Egyetértek !
"Azt hallottam, hogy egy társadalom civilizáltsági fokát az határozza meg, hogy hogyan bánik a gyengékkel, tehetetlenekkel"

Aki tévében nézetteti a kéznélkül vizben vergődő "paraolimpikont" Meg a kerekesszékből egymás döfödni próbáló vivókat, az inkább szánalmat keltet irántuk mint elismerést.

kertesz 2012.09.11. 09:25:33

@lobster thermidor: szerintem ugyanarról beszélünk. A társadalmunk ma viszolyogva elfordul a sérültjeinktől, és szeretné eldugni őket. Nézd meg a kommenteket, sokan jónak tartják, hogy mínuszos hírekben szerepelnek a paralimpiai hírek.

És mivel lehet a legjobban segíteni a sérültjeinket, ha megtiszteljük azzal őket, hogy értékeljük sportteljesítményeiket?

kertesz 2012.09.11. 09:29:10

@cirrmurr: nem jártál még gyermek-úszóversenyen, vagy egyéb sportversenyen? Ugyanúgy szánalmasan kapálóznak, csetlenek botlanak. :)

De fordítsuk meg: mi van, ha reggel úgy ébredsz, hogy nincsenek karjaid? Mit kezdesz az életeddel? Hogyan adsz értelmet neki? Én ilyenekre gondolok, amikor nézem a kéznélküli íjászokat, vagy féllábú futókat...

Turi András 2012.09.11. 09:32:10

Szép napot kívánok!

Nem szoktam blogokat, cikkeket kommentelni, de miután elolvastam a cikket, le kell, hogy írjam a véleményemet.

Gyógypedagógiai tanár vagyok, immáron 16 éve foglalkozom értelmi fogyatékos, halmozottan fogyatékos gyerekek-fiatalok fejlesztésével. Testközelből látom a helyzetüket, így nem a "kibicnek semmi sem drága" nézőpontjából nyilatkozom a témában.

Meglátásom szerint a fenti cikk a mai társadalom általános nézőpontját közvetíti, miszerint a felelősségáthárítás és a struccpolitika a legfőbb ismérvei a sérült emberekkel való bánásmódnak. Tehát, ha eldugjuk őket, nem beszélünk róluk, akkor nincsenek is. Világosan meg is fogalmazódik ez az álláspont:
"Paralimpiára nem nekünk van szükségünk, hanem azoknak, akiknek valóban fontos, hogy egymás között bizonyítsák, ki a jobb."
Nos, paralimpiára igenis a többségi társadalomnak is szüksége van, hogy pl. ne csak az utcai koldusként kunyeráló kerekesszékes képében találkozzon a sérültekkel. Szükség van azért is, hogy olyan kép alakulhasson ki róluk - és teljesítményükről - , amivel bizonyíthatják a teljes élethez való jogukat így megszűnjön a szánakozás, ami sajnos máig nehezíti beilleszkedésüket és a legkevésbé sem segíti őket.

Ami a TV-ben való közvetítések tartamát és tartalmát illeti: Az olimpiai közvetítésekkel fordított arányban áll a paralimpia adása - ez senki előtt nem újdonság. Azt gondolom, a média (köztévé és a kereskedelmi adók is) szintén nem vállal felelősséget azért, hogy méltó helyen közvetítse az eseményeket. Vitázhatunk a közvetítések időtartamáról és a műsorsávokról, de a lényeg az, hogy amíg csak éjjeli összefoglalók szintjén jelenik meg a paralimpikonok teljesítménye, esetleg 1-2 jobb érzésű oloimpikonunk videóüzenetében jelenik meg az esemény, addig nem beszélhetünk sem esélyegyenlőségről, sem felelősségvállalásról.
Akkor kerülhetne helyére az esemény és az egész kérdéskör, ha a média valamennyi szegmense a maga helyén és idején kezelné az eseményeket, tehát beszámolnának pl. a Telesportban és a rádió minden órájában elhangzó hírekben az aktuális eredményekről, időközönként pedig összefoglaló tv felvételt is láthatnánk - ahogy ez az olimpiák esetében is történik. Aki pedig ezt nem szeretné nézni, látni, szembesülni vele, tudomásul venni, el-, és befogadni, az választhatna, hogy átkapcsol másik adóra vagy kikapcsolja a készüléket. Az éjjeli összefoglalóval annyi a bajom, hogy a közmédia "ad is ajándékot, meg nem is", mert olyan időpontban közvetíti a napi eseményeket, ami teljesen kívül esik még azok érdeklődési körén is, akiket egyébként érdekelne. Igen, a főműsoridőben lenne szükséges bemutatni a paralimpikonokat. Jah, hogy hiányzik 1-2 végtag? Értelmi fogyatékos pár sportoló? Hát, ez van kérem. Fentebb már írtam, mit kellene tenni azoknak, akik ezt nem tudják elfogadni.

Ami a dzsemborit és a képernyőn megjelenő vitázást illeti, valóban visszatetszést kelthet, amikor a többségi (értsd: egészséges) társadalom számára érdektelen dologról veszekednek nem túl szalonképes módon.
"Az pedig, hogy féllábúak veszekednek lábnélküliekkel a fél világ előtt azon, hogy ki mekkora lábat húzhat a combjára már konkrétan olyan, mintha egy South Park-jelenetet néznénk."
Nos, ez a probléma azért fontos, mert a műlábak mérete és formája, de még az anyaga is nagyban befolyásolhatja egy paralimpikon egyébként talán csak átlagos teljesítményét. De kérdem én, miért ez vált ki felháborodást és visszatetszést? Az miért nem visszatetsző és felháborító, amikor a legtöbb tv által is (főműsoridőben) közvetített focimeccsen fröcsögve, köpködve, trágár módon szidják a játékosok, edzők, szurkolók az általuk kedvezőtlen döntést hozó bírót?? Sorolhatnám még a példákat, de nem az a célom. Csak szeretnék rámutatni, hogy a paralimpián közvetített ominózus vita nem különbözik a más sporteseményen előforduló vitától. Nincs még hozzászokva ehhez a társadalom, és inkább ellentámadással reagál. Természetesen az arra hívatott döntnökök lezárják a vitás helyzetet, amit vagy láthatunk a tv-ben vagy nem. Többnyire nem, mert az nem elég bulváros, nem lehet tunkolni a szaftban ugyebár...

A paralimpikonok és általában a sérült emberek teljesítményéről annyit szeretnék mondani, hogy jóval több idő, energia szükséges az elérésükhöz, mint az ép emberek, olimpikonok esetében. Ezzel természetesen nem olimpikonjainkat szeretném lebecsülni (minden tiszteletem az Övék, teljesítményükkel soha még csak versenyre sem kelhetek), csak jelezni szeretném, hogy akadályozott társaik/ társaink élete éppen azért lehet teljes a maga nemében, mert időt, energiát nem kímélve teszik bele magukat, hogy elérjék azt, ami nekünk a legtöbbször természetes. Így érthetővé válik a műláb körüli vita és az is, hogy miért van szükség a közfigyelemre és a méltó helyen való elismerésre. Ideje lenne, ha a társadalom is végre a helyén kezelné a kérdéskört, hogy sérült embertársaink is velünk egy szinten érvényesülhessenek a mindennapokban.

Utóirat: Azt hiszem, utolsó mondatomért többen keresztre feszítenek majd, de vállalom. Nem titkolom, hogy elfogult vagyok, ami jórészt hivatásomból adódik. Szakemberként tudom azt is, hogy nem fogom megváltoztatni sem a közizlést sem az alapvető hozzáállást, csupán a másik oldal ismeretében "ragadtam klaviatúrát".

További szép napot kívánok Mindenkinek!

csepke 2012.09.11. 09:41:02

@kertesz: persze, de ugyanazt mondjuk szerintem. Az emberiség ősi vonása a versengés, hogy ő a több, jobb, erősebb, gyorsabb, mint a másik, de nincs benne, hogy a féllábúak között...stb. Ilyenformán nézőként -nekem- nem értelmezhető szórakozás a paralimpia. Az olimpia békeidőben egyfajta pótlék ami levezeti az emberek/népek örökös kakaskodási kényszerét, ezért a legjobbakjainknak drukkolunk, de a legjobb az sajnos abszolút fogalom.

cirrmurr 2012.09.11. 09:49:00

@kertesz: Te ébredtél már ugy , hogy nem voltak karjaid ?

Ja és a műlábaidon rohantál a TVbe hogy azonnal mutassanak be, mert nahyonügyesen tudsz hason gördeszkázni :-)

lobster thermidor 2012.09.11. 10:22:11

@kertesz:

Azért nem pont ugyanarról beszélünk!
A valós problémákat leplezik az olimpikonok körüli felhajtással.
Ezek a "sportolók" nem veszik észre, hogy propaganda célokra használják fel őket!
Az olimpiai aranyakról ódákat zengenek a hírek, a kétségbeesésükben öngyilkosságot elkövetőkről, és az éhen vesző ellátás nélküli páriává alacsonyítottakról simán hallgatnak.

Lumpuc 2012.09.11. 14:08:52

Atya ég, szégyenlem magam, hogy erre. az "írásra" és a kommentek olvasására szenteltem az időmből.
Döbbenet és csalódás.

5353 2012.09.11. 15:38:20

Vitatom az "ép testben, ép lélek" szállóige tartlamát, mert valszeg, aki ezt a posztot írta éptestű...de egy lelkinyomoronc, annyi biztos....és sok hozzászóló is, aki még fokozni tudja ezt a hülyeséget.

¿Qué tapas hay? 2012.09.11. 16:42:28

@Turi András: Tisztelt Tanár Úr, Kedves András!

Mint fentebb írtam, a paralimpiának az eszméjével sem értek egyet, lévén az esélyegyenlőség elvével ellentétesnek érzem, hogy fogyatékos emberek ÉPP AZON képességeit igénylő versenyeket tegyenek mutatvánnyá, amelyben képességeik fogyatékosságuk okán az ún. egészséges emberhez képest csökkent mértékűek. Mert ha ez esélyegyenlőség, akkor miért nem tartanak zenei tehetségkutató versenyeket a nagy tercnél kisebb hangterjedelmű emberek számára?

Az esélyegyenlőség lényege - véleményem szerint - hogy mindenkinek lehetővé tegye azt, hogy a meglévő képességei közül a legteljesebb értékű(eke)t úgy fejlessze, hogy azáltal a társadalom minél hasznosabb tagja lehessen. A társadalom feladata, hogy ehhez az esetleg hiányzó, vagy fogyatékos képességei pótlását a legteljesebb mértékben segítse.

Számtalan példa van arra, hogy fogyatékkal élők az ún. egészséges emberekkel versengve voltak képesek világraszóló dolgokat létrehozni. Vegyük Franklin Delano Roosevelt, vagy Stephen Hawking példáját. egyikőjük sem futó- vagy úszóbajnokként akart hírnevet szerezni, Stevie Wonder, vagy Diana Gurckaja sem a csörgőlabdában látta a kitörés lehetőségét. Antal Imre sikeres zongoraművész volt, jobb kezének játékképessége elvesztését követően nem egykezes parazongoraművész akart lenni, hanem más képességei kamatoztatásával vált az ország kedvencévé.

A felsoroltak között egy közös vonás van: mindnyájan fogyatékosok (voltak), de ezt senki nem tartotta számon róluk, hanem azt, amit a teljesértékű képességeikkel, minden hátrányos helyzetüket leküzdve elértek.

A paralimpia esélyegyenlőségi tekintetben kontraproduktív, lévén nem a teljesértékű embert láttatja a résztvevő sportolókból, hanem az emberfelett küzdő fogyatékost, aki neki tiszteletreméltó, más szempontból meg szánalmas teljesítményt nyújt egy világméretű showműsor keretében., noha - adott esetben - nem a fogyatékos képességeket erőltetve mindenki számára egyformán értékelhető, egyenértékű teljesítményt nyújthatnának. És akkor senki nem foglalkozna a fogyatékosságukkal.

Palestinenser 2012.09.11. 19:37:41

@¿Qué tapas hay?: Fején találtad a szöget. Amit elmondasz tényleg megvilágítja a Paralimpia értelmetlenségét. Valaki már előtted megfogalmazta, hogy ezzel az erővel lehetne Nobel díjat osztogatni értelmi fogyatékos kategóriában. Pontosan itt van a lényeg, hogy egy rokkantnak nem abban kell a teljes értékűségét bebizonyítani, amiben egyértelműen hátrányban van az ép testű emberekkel szemben, hanem olyasmiben, amiben az ő állapotában is kimagasló teljesítményre képes.

Turi András 2012.09.12. 08:30:19

@¿Qué tapas hay?:

Kedves Qué tapas hay!

Köszönöm hozzászólását és a véleményét. Értem az Ön nézetét és természetesen maximálisan elfogadom. Mint írtam, szakemberként nagyon elfogult vagyok a témában.

Ami a paralimpia elveivel való ellenérzését illeti, megértem. Azzal már vitába szállnék, hogy az esélyegyenlőség mit is jelent az Ön és az én olvasatomban. Meglátásom szerint az esélyegyenlőség azt jelenti, hogy a legoptimálisabb feltételek biztosításával juttasunk el egy embert (fogyatékost és épet egyaránt), hogy képességeit maximálisan kihasználja.
A paralimpia léte épp azt a célt szolgálja, hogy ennek eredményét a világ elé tárja lépcsőfokként szolgálva a jövő nemzedékek esélyegyenlősé-megteremtésének. (Ez a mondat lehet, hogy túl kacifántos lett - elnézést.)
Az Ön által felsorolt hírességek előtt megemelem a kalapomat, mindannyian ékes példával szolgálnak rá, hogy kijelenthessük: igenis lehet valaki sikeres ebben vagy abban, ha kellő akarattasl és lehetőséggel rendelkezik.

Hozzászólásának második bekezdése azonban hibás - kizárólag szakmai szempontból - emberileg azonban érthető. A leendő paralimpikonok mint gyógypedagógiai esetek kerülnek be az ellátó rendszerbe még kisgyermekkorban. Ez a tény nem függ földrajzi helytől. A gyógypedagógia, a szakemberek célja egyaránt, hogy minden területen (értelem, mozgásos képességek) egyformán fejlesszék a gyerekeket, hogy a későbbiekben minél teljesebb léletet élhessen. Sokszor még így sem megvalosítható ez a cél. Ha a fejlesztés komplex és intenzív,. hamar kiderül, hogy az egyén melyik területen mutatja a legszembeszökőbb teljesítményt. Legyen az a sport, a fizika és még lehetne a végtelenségig sorolni.

Ami az olimpia kontraproduktív voltát illeti, nem is tudja és nem is mutathatná a teljesértékű embert - lagalábbis fizikai valójában nem. Azt hiszem, ezt nem kell külön magyarázni. A dolog lényege pont az, amit Ön is kiválóan megfogalma: "nem a teljesértékű embert láttatja a résztvevő sportolókból, hanem az emberfelett küzdő fogyatékost, aki neki tiszteletreméltó..."
Ezt a tényt az ép társadalom csak akkor fogja a magáénak érezni, ha maximálisan elfogadja a fogyatékosság létét és annak minden formáját (értelmi fogyatékosság, mozgásfogyatékosság, érzékszervi fogyatékosságok, illetve ezek kevert formái). Ha a nézőpont ez lesz/lenne máris nem lenne kérdés a paralimpia léte.

A végére egy személyes élmény: Nehezen fogadom el a Down-szindrómás gyerekeket. Van valami, ami miatt nem találom velük a közös hangot, sok időre van szükségem, amíg eljutok velük és magammal arra a szintre, ahol már úgy viszonyulok hozzájuk, ahogyan a többi tanítványomhoz. Kezdetben hárítom őket, ami nem elutasítást jelent, hanem az érzelmek lefojtását és "nem kimutatását". Nos, egyszer egy ilyen tanítványom a tanmedencében olyan időt úszott, hogy elképedtem. (Hogy ez az ép társadalomnak mennyire volt szánalma, azt nem tudom). Onnantól kezdve átszakadt a gát és őt is úgy tudtam kezelni, mint a többi tanítványomat.

És még egy felismerésem: Nem azt értékelem egy gyerekben - az ép gyerekben sem, ha olyanért vár elismerést, amit egyébként kis erőfeszítéssel megcsinál, hanem azt, ha látom, hogy minden erejével maximálisan az eredményért küzd. Lehet ez sport vagy csak szimpla tanítási óra.

Kívánok Önnek további szép napot! Véleményét megköszönve maradok tisztelettel:

Turi András

cirrmurr 2012.09.12. 10:24:03

Igen , de az a tanitványod saját ép végtagjaival úszta le a távot. Nem rugósprotézissel futott, meg kerekes székkel vivott.

Az értelmi fogyatékos meg a rokkant az két külön dolog.

A rokkantnak valamelyik végtagja sérült, vagy nincs meg , innét kezdve a sportversenyre való részvétel elég bizarr.

Tényleg, egészséges embereknek miért nincsen kerekes székes vivás ?
Ugyanolyan eséllyel indulna mint a rokkant.
Teljesen diszkriminativ.

cirrmurr 2012.09.12. 10:26:49

@¿Qué tapas hay?:

Tökéletesen leirtad a lényeget.
Én meg para programozó versenyen indulnék, mert müszaki analfabéta vagyok:-)
Miért kell abban vergődniük ami pont nincs nekik?

Nonszensz.

cirrmurr 2012.09.12. 10:37:09

@Turi András:

Kedves Túri András!

Leirták a lényeget az Antal Imrés hasonlatot ajánlom a figyelmedbe. Nem parazongorista akart lenni béna jobbkézzel, hanem más területen lett sikeres, ahol senki nem vette észre ezt a hiányosságát.
Tudod ha van egy hiány, vagy probléma azt 1. megpróbálja az ember javitani, 2. ha nem javitható, akkor más utat keres a kreativitásának akaraterejének megmutatsára. 3. Aki leragad a problémánál és fából vaskarikát akar csinálni az nem sikeres.
Óvodás hiszti szintü dolog amikor valaki lábnélkül CSAKAZÉRTIS futóbajnok leszek , müvégtagokkal sokkolja a népet. ugy guszta ha az rejtve van.

Egy műlábas embernek 1000 lehetősége van megmutatni mit tud , nem pont a futóverseny meg a Miss Universum a pálya neki.
Egészséges embereknek milyen jogon adnak pálya alkalmassági tanácsadást? Hiszen MINDENBEN egyenjogués egyenrangu?
Milyen jogon mondják meg pl egy rossz fizikumu embernek hogy nem alkalmas vadászpilótának mert magas a vérnyomása. Rendezzünk pararepülőversenyt ( parafa repülőkkel ) :-)))

baudolino 2012.09.19. 22:15:03

TE SEGGFEJ!

Egy látássérült, főiskolás lány vagyok, emellett 8 éve versenyszerűen atlétizálok.

Amit írtál, undorító, kegyetlen, borzalmas és felháborító! Remélem, hogy ezek a kommentek, amiket kapsz, legalább egy picit ráébresztenek arra, hogy a probléma VELED VAN!
Látásom nélkül élem mindennapjaimat. Minden egyes olyan dolgot, amit te a kisujjadból ki tudsz rázni, nekem hatalmas küzdelem elérni!
És jössz te...és így írsz az életemről, az életünkről, a küzdelmeimről, a küzdelmeinkről...
Tiszta szívemből mondom, hogy szégyelld el magad. Így nem lehetsz soha jó ember.

szkr 2012.09.20. 12:52:34

@baudolino: nem értelek. Komolyan, fel nem foghatom, hogy az írás melyik részéből jött át neked, hogy bármilyen szinten is lenézném a sikereket. Mindenesetre légyszi idézd, érdekel, hogy mit értettél félre ennyire.

cirrmurr 2012.10.17. 21:32:36

@szkr: Olvasni nemtud, mert nem lát, csak irni :-)
süti beállítások módosítása