Hamu és Feltámadás

Online kocsma! Dohányzó helyiség (kérjük használja a kihelyezett hamutálakat), asztalt biztosítani csak rendelés fejében tudunk, a földre köpni tilos!

Friss topikok

Ki mennyit fizet az autópályáért Európában?

2015.01.26. 07:55 bb_king

Amíg megy a huza-vona arról, hogy pontosan melyik útszakaszok lettek fizetősek, újra ingyenesek esetleg többször fizetősek, körbenéztünk, hogy melyik ország hogy intézi hasonló ügyeit a környéken. Elöljáróban annyit, hogy ha svájciak lennénk, az éves autópályamatrica 1200 forintunkba fájna, ha viszont svédek, vagy észtek, akkor ingyen közlekedhetnénk hazánk útjain. Rossz hírek következnek.

Súlyosbítottuk a dolgot egy másik mérőszámmal: az országok átlagfizetéseivel, így pontosabban tudjuk lefordítani a száraz számokat a hétköznapi életünkre. Nézzük is, mennyi az annyi.

Ahol ingyenesek az utak

  • Belgium
  • Ciprus
  • Dánia
  • Egyesült Királyság
  • Észtország
  • Finnország
  • Hollandia
  • Írország
  • Izland
  • Lettország
  • Litvánia
  • Luxemburg
  • Málta
  • Németország
  • Norvégia
  • Svédország

Ezekben az országokban az állam utat épít az adófizetők pénzén és engedi nekik használni: bizony, akármennyire is fáj vagy hihetetlen, ezekben az országokban részben vagy teljes egészében ingyenesen juthat el az egyszeri autós (3,5 tonna alatti járművével) A pontból B pontba. Azonban általában itt is egy-egy hídért vagy alagútért kell fizetni: az Egyesült Királyságban, ahol több mint 150 éve eltörölték az útdíjakat, számos ilyen szakasz van, de Izlandon például csak egyetlen alagútért szed az állam pénzt. Részleteket a fenti infografikán találhattok. Svédországban az úthasználatért szedett pénz teljesen ismeretlen jelenség volt 2000-ig. Ma két hídért és a két legnagyobb városuk belső területeiért kénytelenek a pénztárcájukba nyúlni az emberek (1,2-2,4€) hétköznap, napközben. Néha.

Ahol a megtett táv után fizetsz

  • Franciaország
  • Görögország
  • Horvátország
  • Lengyelország
  • Olaszország
  • Orosz barátaink
  • Portugália
  • Spanyolország

Ezekben az országokban a jól ismert és szívből gyűlölt kapus rendszer vagy ennek elektronikus leképzése uralkodik. Ha el akarsz jutni A-ból B-be és egy fizetős szakasz kerül az utadba, akkor meg kell állnod a kapunál, kapsz egy cetlit, és kifele kell virítanod a lóvét kápéban/bankkártyán/regisztációs kártyán/előre rendezett kártyán/okostelefonon. Minél hosszabb távot teszel meg a belépő kaputól, annál többet. Bizonyos országokban az állam intézi a pénzbeszedést, máshol privát cég vagy cégek. Görögországban például hat különböző vállalat szedi a díjakat. 

Ahol van éves díj

A legkevésbé korrekt az a rendszer, ahol hiába csak 4 kilométer pályát szeretnél használni, az egész ország összes útjának a használati jogát meg kell venned egyszerre. Ismerve a kezünkben (zsebünkben) levő technológiát, ahol egy mezei alsókategóriás okostelefon is centiméter pontosan képes meghatározni a tartózkodási helyünket, az ilyen rendszerek halálra vannak ítélve. Mennyivel jobb lenne, ha autóba ülés előtt bekapcsolnánk az autópálya alkalmazásunkat, ami követné, hogy merre megyünk (és mennyivel, hoppá!) és az út/nap/hónap/év végén levonná a megfelelő összeget (és akár büntetést) a bankszámlánkról? De vissza a realitások talajára, ezen belül is Offlineországba.

Azokban az európai országokban, ahol létezik egyszeri (napi, heti, éves) díja az úthasználatnak, a következő árakat találhatjuk:

Ország

Éves útdíj

Havi nettó átlagfizetés

A díj mekkora hányada az adott ország átlagfizetésének

Ha a magyar átlagfizetéshez képest ilyen arányú lenne az éves matrica ára, ennyit fizetnénk érte:

Ausztria

84.8€

2854€

0.0296

4465 Ft

Bulgária

34€

332€

0.1024

15 461 Ft

Csehország

54€

702€

0.0769

11 613 Ft

Magyarország

139€

487€

0.2854

42 980 Ft

Románia

28€

398€

0.0704

10 621 Ft

Svájc

40€

5049€

0.0079

1196 Ft

Szlovákia

50€

647€

0.0773

11 667 Ft

Szlovénia

110€

1044€

0.1054

15 907 Ft

Konklúzió

Magyarország a nyertes az abszolút éves árban (!!)  és a fizetéshez viszonyított arányban egyaránt. Magyarul: kurvakibaszott drága az autópálya,ami még oké, de a régió országaihoz képest is a négyszeresét fizetjük. Svájcot Európa útjaira!

Persze egy francia vagy olasz elképzelhető, hogy 139€-nál többet fizet egy évben, ha sokszor járkál a nagymamához meg a tengerpartra, na de haddnemagyarázzam. Az, hogy a magyar átlagfizetés közel egyharmadába kerül az éves matrica kirívó és extrém sarc. Ez így önmagában bűzlik is, nem kell még súlyosbítani megyei matricarendszerrel meg senki-sem-érti-mi-van-Veszéprém megyével.

Ha nem 43 000 Ft lenne az éves matrica, hanem mondjuk 10 000 (ami fizetésarányosan még mindig túl sok), akkor az autósok nagyrésze biztosan megvenné, nem szarozna a megyei lófaszokkal meg Inárccsal, Kakuccsal.

Több zsé alagútra, kevesebb égés ilyen béna sarckísérletekkel. Nyugodtabb állampolgárok, kevesebb tüntetés.


61 komment

Címkék: közélet idióták együttélés

A bejegyzés trackback címe:

https://foenix.blog.hu/api/trackback/id/tr937108601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szelid sunmalac 2015.01.26. 19:30:01

Aha. Es akkor mit nyulnak le az elvtarsak?

Mertcsak 2015.01.26. 19:48:54

Svájcnál biztos jól számoltál? Nem maradt le egy 0?:)

Ettől függetlenül @Szelid sunmalac kérdése az igazán helyénvaló!

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2015.01.26. 19:51:35

Azt még hozzá lehetne venni az összehasonlításhoz, hogy hol hány km autópálya van? Mert ez így kicsit fura... Egy kiló alma itt ennyibe kerül, amott meg egy rekesz alma annyiba...

Arcade Macho 2015.01.26. 19:56:16

total vicces ez a kialakult dolog hogy az autopalyan ami kint a francban van, szmogot nem nyel senki pont ott kell pluszba fizetni attol fuggetlenul, hogy eppen dugos idoszakban terhelem vagy esetleg ejjel mennek hogy ne dugositsak
(igen autopalyan is van nyugaton dugo lasd francia szabadsagolokat)

a poszternek igaza van, van mar ra technologia, de akkor a sok kaeruropai fog vele rafaragni, ha esetleg nyugatra utazna

csak egy néző 2015.01.26. 19:56:26

Magyarország ebben is sokkal jobban teljesít
Van pofájuk leírni.
"Értesüléseink szerint meglepően népszerű a megyei matrica, amelyből az első két héten négyszázezret vásároltak az autósok."

csak egy néző 2015.01.26. 20:01:09

@Mertcsak:
Nem maradt le, sőt!
Svájc autópályáin matricás fizető rendszer van használatban.
Csak éves matrica kapható
Személyautókra vonatkozó 2015 évi matrica árak:
1 évre szóló matrica ára - 34 EUR (max. 14 hónapig érvényes)
34 EU/310FT=10540

hubble7 2015.01.26. 20:28:16

Azt kapjuk, amit megérdemlünk.

Birodalmi Kéregető 2015.01.26. 20:42:23

Pontosítás az osztrák nettó átlagfizetéshez, mert nem 2854€, hanem csak 2031:

www.statistik.at/web_en/statistics/social_statistics/personal_income/net_monthly_income/058260.html

2014-es adatokat még nem találtam.

Az Egyesült Királyságban meg van Road Tax, ami általánosan minden útra igaz. Szóval a kérdés bonyolultabb.

Ha pedig az autófenntartás költségeit nézzük, akkor Magyarország röhelyesen olcsó Ausztriához képest, még a fizetésekhez igazítva is. Ausztriában élek már pár éve és annak ellenére, hogy át tudtam hozni a bónusz-malusz besorolásomat, itt Teilkaskóval fizetek többet egy hónapban, mint otthon teljes cascóval egy évre.

remixer 2015.01.26. 21:21:39

@Birodalmi Kéregető: Mégis ott élsz, nem pedig itt. :D

Versenycsiga 2015.01.26. 21:26:10

Egy apró megjegyzés: Románia igaz csak 28 Eur, de azt akkor is meg kell fizetned, ha autópálya közelébe se mész. Az a díj a főútvonalakra is kötelező. (Bár inkább ezt választanám, mint a magyar megoldást...)

frob 2015.01.26. 21:49:59

Ezzel egyszerűen nem is értem miért nem lehet valamit csinálni. Amit most csináltak az ugyanis konkrétan baromság.

Levinnék csak 20 rongyra, eleve mindenki venne egy éves matricát.

frob 2015.01.26. 21:51:28

@csak egy néző: Ja, ezen én is jót röhögtem. Próbáld ne megvenni, 10 rongy a büntetés az első pár nap.

frob 2015.01.26. 21:52:16

Ballibsik, csináljatok egy tüntetést ez ügyben, csatlakozom.

leu72 2015.01.26. 21:57:08

@Mertcsak:
Egyszer Budapesten egy taxis kérdezte:
"Mondja, mennyi most az autópálya matrica Svájcban? Én 1976-ban voltam ott, akkor 40 CHF volt."
"Hát...khm...most is annyi."

csak egy néző 2015.01.26. 22:00:19

@leu72:
Svájc autópályáin matricás fizető rendszer van használatban.
Csak éves matrica kapható
Személyautókra vonatkozó 2015 évi matrica árak:
1 évre szóló matrica ára - 34 EUR (max. 14 hónapig érvényes)
34 EU/310FT=10540

Mike Blind 2015.01.26. 23:19:54

Nem akarok itt kukacoskodni. 2 ország cikkben leírt "olcsó autópálya hasnálati díja" biztosan nem fedi a valóságot. 1., Horvátország pl. nagyon drága. A letenyei határátkelőtöl Sibenikig fizettem a nyáron oda és vissza összesen 24000 Ft.nak megfelelő kunát. Tehátt 2 alkalomért a magyar évesdíj felét. 2., Az Egyesűlt Királyságban dolgozom, mint egy magyar vállalat képviseletének a vezetője. Félévente fizetek road taxot (útdíjat) ami 200£/félév. Mai árfolyamon 43000 Ft/félév. NEm mehetek fel egyetlen közútra sem érvényes road tax nélkül. A biztosításról nem is beszélve. Havi 120£-ot fizetek havonta kötelező biztosításért. Az ottani fizetésről: ott dolgozó honfitársaink kétkezi munkájukért kb. 250 £ -ot kapnak hetente. Ebből lakbérre fizetnek kb.150£-t.

nyikk 2015.01.26. 23:52:10

@Birodalmi Kéregető:

Azt is tegyük hozzá, hogy a sogoréknál a biztosítási adó horror összeg.Nekem a 15 éves, benzines 115 kw-os gépre havi 95 ojró díjat hoztak ki, ebből 35 a(z alap) biztosítás díja, a többi adó (lett volna).

ügyfélszolgálatos 2015.01.26. 23:59:25

A legviccesebb az, hogy még ki sincs rendesen táblázva. Az M5-nél fogalmam sincs meddig fizetős és mettől nem. Mert ugye a zsírkrétával rajzolt térképeken (röhej a 21. században) nem lehet látni.

Arcade Macho 2015.01.27. 00:00:26

@nyikk: csittt
most otopalya matricarol volt szo!!!
meg svajcrol hogy ott hajj de nagyon olcso

az hogy egy magyar nagypofaju proli nem tudna ott fenttartani autot a tobbi alazo ado miatt az nem a poszt temaja :)))

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2015.01.27. 00:08:09

@Mike Blind: mondjuk ilyen alapon nálunk meg van súlyadó is... Talán az felel meg a road taxnak.

Arcade Macho 2015.01.27. 00:43:15

@Meister: www.gov.uk/vehicle-tax-rate-tables
"Cars and light goods vehicles registered before 1 March 2001
Over 1549 £230.00"

azaz 96e
hozzatennem hogy ez nekem 8e

tenyleg jobban megkapargatva a dolgokat azoknak van igaza akik felhivjak finpoman a figyelmet hogy nyugaton elegge draga az autozgatas, attol fugetlenul hogy az autopalya cimke mellett elegge kis osszeg van

kayaibrahim 2015.01.27. 01:01:43

Kicsit demagógra sikerült, életszerűbb lenne az autózás összes költségével együtt nézni, de ez nyilván nem olyan egyszerű.
Nekem a megyei rendszer kedvezőbb mint a régi. A horvát és nyugati km arányos díjak az igazán brutálisak, meg az angol üzemanyagárak. Értem én, hogy nem mindegy mennyit keresnek egy országban, de az útépítés költségét kevéssé befolyásolja.
Nem a díjak magasak, a fizetések alacsonyak. Piac és olcsó munkaerő kellett az EU-nak, nem jótékonyságból csatlakozhattunk.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.27. 05:51:38

Erős csúsztatás az átlagberhez viszonyítani egy díjat.

S igen, túl van árazva a magyar matrica, ez tény.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.27. 05:54:20

@Versenycsiga:

Bulgáriában is így van. Ha kimegy az autó a helység belterületéről, már kell matrica. Minden útra.

szgy 2015.01.27. 06:06:46

okostelefon hol tudja már centire pontosan megmondani a helyzetet?!

Kurt úrfi a rubelribancok réme 2015.01.27. 06:09:08

Én úgy emléxem, h egy politikus azt mondta, h az adóbevallásunk majd elfér egy söralátéten.
Az elfelejtette említeni, h az h hányféle adót fogunk fizetni, az a Háború és Békével vetekedő könyvet fog kitenni.
De hát adózni kell, h a fideszesek jobban élhessenek.

Jaffar 2015.01.27. 06:45:53

Az osztrák átlagfizetés bruttóban annyi. Nettóban kb. 1600-1700€

anyo05 2015.01.27. 07:03:57

Nem kell annyit autózni:DDDD Nekem az éves matrica mostantól 15ezer Ft.:)))))

emul 2015.01.27. 08:27:34

Ausztriahoz ajanlanam a kovetkezo linket: https://www.google.com/search?{google:acceptedSuggestion}oq=average+net+salary+in+austria&{google:instantFieldTrialGroupParameter}sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=average+net+salary+in+austria

Az a 2854 euro az a brutto es nem a netto. Sokat persze nem valtoztata tenyen hogy Magyarorszagon tetu draga a palyazas, de megiscsak fontos reszlet ez is.

GG81 2015.01.27. 08:28:40

lehet, hogy a matrica rendszer elavultnak és offline-nak tűnik, de ésszerű árak mellett (nem magyar) még mindig sokkal kifizetődőbb, mint a nyugati (, de még a horvát is) drága kapus rendszerek!! persze lehet amellett érvelni, hogy használatarányos... de amikor mondjuk magyar családok ezrei budapest-split-budapest viszonylaton kifizetnek 2x9000 ezer forintot mondjuk 1 jobb esetben 2 hetes nyaralásra, akkor az a 18 ezer ennyi időre vetítve baromi sok (kb. a magyar éves országos matrica fele!). míg viszont a horvát nyaraló magyarországon (nem tudom miért jönne ide) ugyanolyan időtartamra vesz országos érvényességű 10 napos (1 hét esetén) matricát kb. 3000-ért vagy 2*10 (kb. 6000) vagy havi matricát kb. 5000 forintért, amivel a nyaralása alatt bármikor használhatja az utakat, míg a magyar minden egyes Split környéki kirándulásáért külön fizet még, ha autópályázni akarna és nem a cakkos tengerparti úton a teherautók mögött feltorlódott kocsisorokban abálódni.

Legyen ésszerűbb árú a magyar éves matrica! :-)

anarch 2015.01.27. 09:11:02

@Meister: Mondjuk tegyük hozzá Svédországban (ill Norvégiában is) klasszikus autópálya azért annyira sok nincs, mármint az ország méretéhez képest. Annál több a 2x1-es E-jelű út ami az országok hosszában végigvonul. De az is igaz, hogy az országok területileg hatalmasak, viszont kb. Magyarországnyi lakosságuk van (valamivel kevesebb).

Norvégiában elég sok szakasz fizetős, és nem csak alagutak-kompok, de pl. az E6-os is (az országon É-D irányban kompmentesen végigvonuló út) Trondheim-től délre fizetős ill. Oslo-ban is dugódíj van. Teljes lista a fizetős szakaszokról:
www.autopass.no/en/toll-roads

protézisesh 2015.01.27. 09:11:54

@Meister: a híres magyar viaduktokról, alagutakról nem is beszélve, miközben a gaz imperialista Svájcban csak le kell teríteni az aszfaltot, ugye?

igazi hős 2015.01.27. 09:26:54

@ügyfélszolgálatos: A BP határ táblától fizetős, azaz a Tescoba már pénzért mész. Nekem a BP vége-Méta utca távért kéne fizetnem: 500 m = 5000 Ft. És vannak, akik szerint ez arányos.

kübli 2015.01.27. 09:34:36

Ahol burjánzik a korrupció, ott persze, hogy ilyen magasak az árak. Szerintem a közterhek mértéke alapján, mindenféle nyomozás nélkül is is egyértelműen látszik, , hogy itt központosított lopás folyik. Hiába próbálja ezt a kormány "rezsicsökkentéssel" meg "Magyarország jobban teljesíttel" álcázni.

igazi hős 2015.01.27. 09:36:55

@Arcade Macho: Annyi igazságod van, hogy itthon nem a környezetvédelmi, hanem a szociális szempontok dominálnak a súlyadóban: az öreg szutykok kevesebbet adóznak, pedig jóval többet szennyeznek. Persze, hiszen a gazdáik nem tudnának évi 1-200 ezret kifizetni, pedig ez lenne a környezetterheléssel arányos díj. Ezért mi felülünk fordítva a lóra és az új (vélhetően modern motorú) autókat büntetjük a súlyadóval.
Normális országokban a fiatal autóknak alacsony az adója, az öregeket meg adják tovább keletre vagy bontóba, ettől pörög a piac. Nálunk ez sem reális.

randomuser1 2015.01.27. 09:38:30

ez magában szörnyű, de hogy románban a pálya egész a tengerig vezet, nekünk meg csak a szar mocsaras balatonhoz, az vérlázító!

randomuser1 2015.01.27. 09:39:58

és ezt az áltagfizura verített arányszámot nem nagyon értem egy olyan országban ahol az álami alkalmazottakon kívül senki nincs normálisan bejelentve.

Juliusxtreme 2015.01.27. 10:05:06

Tavaly nyáron Olaszországban kb. 50e ft-ot fizettem autópályákért egy 10 napos út során. A kapus megoldások nagyon drágák.

gigabursch 2015.01.27. 10:18:05

Köszönöm az elemzést, már régóta vártam, hogy megszületik.

Azért illett volna egy km-s összehasonlítást tenni, hogy pl Horvátországban vagy Oroszországban vagy bárhol hány km-t futjatok a hazai éves díjból.

Lehetne kérni egy ilyet?

bbrrr 2015.01.27. 10:21:43

@csak egy néző: Svájcnál a forintra váltott árnál maradt le egy nulla (40E az nem 1 196 Ft, hanem inkább 11 960 Ft), és így egyből kiderülne, hogy az átlagos ár 10-15e Ft. Ami most, a megyei matricával egy átlagos autósnak pont jó (3 megyére elég, rendszeresen ennél nagyobb területre nem jársz, ha meg igen, akkor benzinre kb 30x annyit költesz, mint autópálya matricára). Aki meg üzletkötő és a munkája miatt bejárja az egész országot autópályán, annak eddig nem volt opció, meg kellett vennie a 40e Ft-os országos matricát. Ez ugyanis eddig sem volt olcsóbb. Most viszont van egy olcsóbb alternatíva

Amúgy egy röhej, hogy Máltával és Ciprussal, és Lettországgal jön az író, hogy ott ingyenes az autópálya. És hány km autópálya van ezekben az országokban? 0? vagy 10?

A felsorolt ingyenes országok fele ilyen, "miniállam", ahol az ország két legtávolabbi pontja között nincs 30 km. Ki fizetne ilyen országban autópálya díjat? senki. Ilyen távra nem éri meg felmenni az autópályára, akkor se, ha van.

A használatarányos rendszert fenntartani jóval drágább, mint az ilyen "átalányost", mert az ellenőrzés sokkal macerásabb. Akár a kapuk miatti megállás plusz költsége, kapuk építése, rendszer fenntartása, akár az elektronikus rendszert nézve. Ha keveset használod, akkor nem éri meg az elektronikus, mert a fenntartási költsége ugyanannyi lesz. Ha sokat használod, akkor meg a kapus megoldás nem jó, mert sokszor kell megállni.

A matricás rendszerben az a jó, hogy mindenki olyan matricát választhat, ami neki a legjobb. 10 napos, havi, éves, csak kis területre vagy országosan. Nem az országos matricát kell összevetni más országok országos matricáival (már ahol van), hanem az optimális megoldást itt és ott. Ha ott csak éves matrica van, akkor nyilván mindenki azt veszi, tehát mindenki keveset fizet. Nálunk viszont kevesen veszik igénybe a teljes hálózatot, kevesen veszik a drágát, sokan az olcsót. Ez így összességében több embernek jobb.

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2015.01.27. 10:22:51

@Arcade Macho: Milyen többi alázó adó van Svájcban az autóra?

bbrrr 2015.01.27. 10:30:11

@igazi hős: 500 métert muszáj autópályán menni, ugye? évente hányszor mész TESCOba? ha mondjuk minden héten, az alkalmanként 100 Ft. Eldöntheted, hogy megér-e ennyit.

Arányos díjazást ilyen matricától ne várj. Arra a km alapú megoldások valók. De az drágább lesz mindenkinek, mert a rendszer fenntartása drágább. Valószínű, hogy Neked sem lenne érdemben olcsóbb, mint évi 5000, de talán mondjuk le lehetne vinni 2000-re, ez aztán az érdemi megtakarítás.. Másnak meg évi 100e. Attól jobban éreznéd magad?

bbrrr 2015.01.27. 10:42:29

"ahol egy mezei alsókategóriás okostelefon is centiméter pontosan képes meghatározni a tartózkodási helyünket"
Igen-persze, centiméter pontosan... Valójában kb 20-30 méter a pontossága, és így egyáltalán nem egyszerű eldönteni, hogy rajta vagy-e a pályán, vagy nem.. Nem arról van szó, hogy egy fél nap alatt lefejleszthető mobilapp és egy olcsó mobiltelefon elég lenne hozzá.

csak egy néző 2015.01.27. 10:48:55

@bbrrr:
Jó barát azt hiszem eltévedtél nem kicsit, vallki azt kérdezte, hogy Svájcban mennyibe kerül a matrica és én bemásoltam neki ezt.
"Svájc autópályáin matricás fizető rendszer van használatban.
Csak éves matrica kapható
Személyautókra vonatkozó 2015 évi matrica árak:
1 évre szóló matrica ára - 34 EUR (max. 14 hónapig érvényes)
34 EU/310FT=10540"

A kommented többi részét nem is nagyon értem, hogy miért nekem írod.

Lordmotor 2015.01.27. 10:49:05

Elég kevesen vesznek éves matricát. össze kéne hasonlítani, hogy hol milyen lehetőségek vannak még. Pölö 1-2 évente előfordulok Csehországban, és az ottani legolcsóbb matrica 2x annyi mint itthon, ráadásul a pályáik ótvarok.

Ettől függetlenül mocsos drága a magyar matrica, de azért értsük már meg, hogy túlnyomó részt külföldiek használják, mert tranzit ország vagyunk. Nem véletlen, hogy a környéken a legdrágább a matrica (magyar, osztrák, szlovén, cseh).

megoldás: magyar állampolgárság esetén félárú matrica szgk ra és motorra, többinek meg arányosan annyival drágább.

bbrrr 2015.01.27. 10:59:17

@csak egy néző: @Mertcsak:
Elnézést, én rontottam el. Valóban, az átlagjövedelemhez viszonyítva Svájcban tényleg baromi olcsó autópályázni. (egyébként kb 10-12e Ft az éves matrica, csak mivel 10x annyit keresnek, ezért ilyen alacsony...)

(egyébként Mertcsak hozzászólására írtad, hogy "nem maradt le egy nulla, sőt.", erre reagáltam, csak sikerült rosszul értelmeznem a táblázatot... )

csak egy néző 2015.01.27. 11:07:39

@bbrrr:
Ok, semmi baj.
Azért megjegyzem halkan, hogy ha nálunk a felére az osztrák szintre csökkentenék az éves matricát, lehet, hogy nagyobb bevételre tehetne szert dicső kormányunk és akkor nem kellene földrajz atlasszal autózni és koncentrálni a megye táblára, vagy, hogy megxén belül az ember váratlanul a semmiből a semmibe vezető nyúlfarknyi fizetős útra szaladjon és az elkerülő út tényleg azt a célt szolgálná fizetés nélkül, amire kitalálták.

odamondó 2015.01.27. 12:09:05

Van road tax íreknél is ami bizonyos helyzetekben iszonyatosan drága tud lenni például egy 2005 előtti dízel...
Továbbá már az autópályán is kell fizetni persze röhejes pénzt.

Km alapú autópályánál drágább pedig a világon nincs. Tehát lehet panaszkodni az évesre de az még mindig sokkal jobb.

Az hogy relatíve itthon ennyire drága az meglepett.

szevabá 2015.01.27. 13:21:29

@Mike Blind:akkó mé nem gyüsz haza?
te mennyit keresel ? csak van anni hogy ne gyalogj járjál? marad a beók pénzéből neked is?
itthonról kell okoskodni!

szevabá 2015.01.27. 13:31:11

@igazi hős: egy ideje nincs súlyadó,teljesítmény és kor szerint számolják. azöreg autók nagyságrendekkel kevesebbet futnak/már csak gazdájuk szociális helyzete miatt is/, ezért jogos hogy kevesebbet is fizetnek.

jolaca 2015.01.27. 13:51:41

@Mike Blind:
Látod, ezért az ottani nyomorúságért várnak tömött sorokban az angolok a határainkon, letelepedési engedélyre várva (bár, ha szavazási lojalitást vállalnak, állampolgárságra is esélyesek lehetnek :)).
Gyere Te is, hazavárunk!

Nand 2015.01.27. 14:33:50

@protézisesh: ott nem is kell annyit alapozni, mint nálunk az Alföldön!!

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.01.27. 15:39:13

Azért nem ártana ám figyelembe venni (és a táblázatba belefoglalni) azt sem, hogy hol mennyi autópályát használhatsz ezért a pénzért.

Magyarországon kb. 1200 km autópálya van.

Máltán nincs autópálya, értelme sem lenne, hisz a sziget együtt nincs akkora, mint Budapest. Luxemburg dettó, csak nem sziget. Ciprus ugyan nagyobb, de autópálya ott sincs, ahogy tudtommal Izlandon sincs.

Észtországban, Lettországban nincs autópálya, Litvániában kevés van.

A horvát, olasz, francia kapus rendszer a magyar díjak sokszorosába kerül, és utóbbi kettőben távolságok is vannak rendesen.

A megyei matricarendszer pedig kifejezetten jó azoknak, akik rendszeresen autópályáznak, de csak 2-3 megyében (mondjuk rendszeresen járnak Budapestről Miskolcra vagy akár Debrecenbe, másfelé meg nem).

A baromság az elkerülő utak és a bevezetők fizetőssé tétele.

Meg persze a nagyon magas éves, havi és heti díj.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.01.27. 15:58:47

@Mike Blind:
Nálunk ez a road tax(szal egyenértékű, még ha a neve más is) régebben súlyadó néven futott, ma teljesítményadó a neve.
Az útdíj ezen felül van.

@Meister:
A külföldön élő magyarok szokásos nagyotmondásával.
És még szerény, mert azt nem is mesélte el, amikor felúszott a Niagarán.

@bbrrr:
Nem, valójában kb. 4-5 m a pontossága, de csak azért, mert polgári használatra le van kissé rontva. És semmi köze a mobiltelefon olcsóságához meg az apphoz, ezek ugyanis csak veszik a műholdak időjeleit, és azokból háromszögelve számítják ki azt, hogy hol vagy. A műhold pedig ugyanolyan pontos időjelet ad ki, bármilyen gagyi is a telefon, amelyik fogadja.

A katonai műholdak pontossága bizony néhányszor 10 centiméter.
(Az ugye megvan, hogy a Google-nek szoftveresen kell rontania a műholdjai felbontását, mert az amerikai hírszerzés nem engedi a teljes pontosság használatát, ugyanis az autók rendszámát is le lehet olvasni. Pár éve vot hír.)

bbrrr 2015.01.27. 16:24:43

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Persze, 4-5 méter a pontossága, ha jók a vételi viszonyok. De ha például a kocsiba fixen beszereled a motorháztető alá, akkor célszerű egy kiálló antennáról gondoskodni.

Számoltam anno egyetemen GPS adatokból helymeghatározást, nagyjából tudom, hogy hogy működik. De egy csomó helyen el tud csúszni a történet, és van némi tapasztalatom, láttammár , hogy pl kocsiban hagyott telefonnal beállok a garázsba, és máris azt hiszi, hogy a szomszéd utcában vagyok..

Navigációs szoftver írásánál nagyon örülne mindenki, ha a 4-5 méteres pontosság garantálható lenne, mert akkor meg lehetne mondani, hogy az autó melyik sávban halad, kell-e sávot váltani, vagy sem. De ezt nem tudja megmondani.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2015.01.27. 18:26:55

@bbrrr:
Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a rádió nem alkalmas vételre, aztán mikor mások szólnak, hogy de, akkor hozzáteszed, hogy jó, alkalmas, de kell hozzá antenna.

Ne legyünk már hülyék, persze, kell, hogy legyen vétel, garázsban nincs, és az autó motorházteteje alatt is szar, mert leárnyékolja. Jó, hogy nem teszed egy Faraday-kalitkába, és utána mutogatsz rá, hogy hibásan mutat.

Egyrészt 2 sáv közt nincs 4-5 méter, csak kb. 3, másrészt a 4-5 méter ugye plusz-mínusz irányba értendő a pontos helyedhez képest. Tehát lehet jobbra is meg balra is. Ezt a mutatványt nevezik cross-track errornak.

Azt viszont tudja, hogy az úton vagy, nem a szántásban.

L von Richthoven 2015.01.27. 20:09:11

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:
Honnan gondolod?
Cipruson kb. 220-240km autópálya van, díjmentes mivel fizetsz járműadót és valami útalap is van az üzemanyagárban. Ha ezt sűrűségre számoljuk akkor Magyarországon több mint 4 ezer kilométer autópálya kellene legyen, arányaiban.....

Mertcsak 2015.01.28. 17:38:45

@csak egy néző:

Mondom, hogy lemaradt egy 0. A posztoló 1196 Ft-ot írt.

Mertcsak 2015.01.28. 17:46:06

@csak egy néző:

Ááá...Bocs! Én is eltévedtem!
Mea culpa!:)

Mike Blind 2015.01.29. 21:36:15

@szevabá: Fikázás helyett tanulj meg olvasni, és ha megy már az olvasás akkor értelmezd is azt! Én nem panaszkodtam, hogy nem tudom az autómat fenntartani, csak a száraz tényeket közöltem. Az, hogy mennyit keresek, ne érdekeljen! Hidd el keresek annyi pénzt, hogy angliai viszonylatban is eltudom tartani az autómat. Ha értelmezted volna amit leírtam, akkor azt is tudnád, hogy magyar cégtől kapom a fizetésem. Azt hiszem lenne Magyarországon sírás-rívás, ha olyan összeget kellene fizetni egy autó fenntartására mint Angliában. Ezt jövedelem arányosan értem. Nem a fotelből kell osztani az észt, hanem mozduljatok ki Trollok és nézzetek szét a nagyvilágban személyesen!
süti beállítások módosítása