Mint látható, kicsit megújultunk, a kinézetünk még mindig csak átmeneti, de legalább világosabb. Ennek örömére most egy kicsit nekimegyünk pár polgármesternek és alsó hangon két városnak. Manapság sok közös van Tarlós Istvánban egy buszsávban és Székesfehérvárban.
Aki kicsit is követi Budapest életének színes és izgalmas mozzanatait, annak muszáj volt szembetalálkoznia a Hét Balhéjával, ami egy 500 méteres buszsáv kialakítása miatt tört ki a főváros, Székesfehérvár és Budaörs polgármesterei között.
Az egész azzal kezdődött, hogy három nappal ezelőtt felfestettek egy buszsávot az M1-M7-es bevezető szakaszán, egész pontosan a Budaörsi úton, a Nagyszőlős utcai felüljárótól a BAH-csomópontig. Feltételezem, hogy vannak olvasóink között olyanok, akik nem igazán járnak Budának ezen a részén (sem), így máris kattintanának is tovább, de ne tegyék, tanulságos történet következik!
Szóval. Az átalakítás következtében ezen a szakaszon az eddigi kettő helyett már csak egy sávon közlekedhetnek az autók, ami nyilván torlódást eredményezett, jó nagy dugó keletkezett. Ez persze érthető, hiszen az autósok még csak most szoknák meg az új helyzetet, ezt mondják a hozzáértők is: ha várunk kicsit, az emberek hozzászoknak, és nem lesz akkora gond, mert 1. kiépült az Egérút-Andor utca kerülőút (ez pontosan az, aminek hangzik, azaz egy kerülőút), 2. majd megoldják a BKV-val, és nem lesz annyi büdös kocsi a városban. Na, ekkor tört ki a balhé, hála a nagyon tökös Cser-Palkovics Andrásnak, aki Székesfehérvár polgármestere. Emberünk a Facebookon nekirontott a fővárosnak, mondván mi leszarjuk a vidékieket, akik pedig dolgozni járnak be, és itt adóznak, mi pedig nagyképűek vagyunk és meg se érdemeljük azt, hogy mi legyünk a főváros. CsPA amúgy mond érdekes dolgokat is, például hiányolja a P+R parkolókat a város szélén, de egyből utána közli azt is, hogy ha lennének, ő akkor se járna BKV-val, mert az büdi és lerobbant. Köszi András, leülhetsz.
A következő versenyzőnk Wittinghoff Tamás, budaörsi polgármester. Ő speciel inkább megszólalhat, mint CsPA, mivel mégiscsak az ő városáról van elsősorban szó. Természetesen ő is felháborodott, szerinte ez az egész dolog csak arra volt jó, hogy az eddig oly’ remek főváros-agglomeráció viszony romoljon.
Slusszpoén: alig fél órával Wittinghoff nyílt levele után Tarlós István egyelőre (!) törölte a buszsávot.
Annyi minden van ebben az apró történetben, hogy pontokba szedve kell végigvenni a szépségeit, a teljesség igénye nélkül:
- A beruházás 2008-ban merült fel először és EU-támogatás is járt érte. Baszki, egy 500 méteres buszsávról beszélünk!! Ha még erre sincs pénzünk, akkor itt elég nagy gondok vannak…
- A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE, ők csinálták a sávot) megbecsült elnöke, bizonyos Dorner Lajos mond sok érdekeset. Először is, szerinte az autósok közlekedjenek inkább a BKV-val, mert az annyira jó lesz nekik, meg a közösségi utazás is szebb. Erre mondta Cser-Palkovics, hogyha lehetősége lenne letenni az autóját, akkor se használná. Kedves dolog ez tőle, egyszer ő is felszállhatna valamire, nem olyan büdös az…
- Dorner azt is mondja, hogy lehet vonatozni, na speciel Budaörsön pont kurvamessze (igen, ez egy létező mértékegység) van a központtól a vasútállomás, de amúgy ebben van valami, más helyekről sokkal gyorsabban benn van az ember a Déliben.
- Amiben egyértelműen igaza van a beruházás védőinek: az autósok hozzászoknak a dologhoz, ahogy elég sok másik hasonló buszsáv-felfestésnél megtették városszerte. Szóval nem kéne egyből rinyálni, talán meg lehetne várni a dolog értékelését.
- Az előzőből következik: Tarlós abban a pillanatban visszakozott, amikor felhördült egy-két ember, ami csak arra utal, hogy a főpolgármesterünk egyszerűen gyáva. Nem biztos, hogy a beruházás jó, de annyit meg lehet tenni, hogy várunk mondjuk egy hónapot, és ha nincs számottevő változás, akkor beismerjük, hogy oké, igazatok volt. De az, hogy összesen három napig (!!) tart a dolog, kicsit érdekes. Nyilván az első napokban romlik a helyzet, majd aztán lesz javulás észrevehető. Ha egyáltalán lesz. Egy tökös polgármester (mint amilyen például Cser-Palkovics), igenis kiállna a beruházás mellett, amit ráadásul muszáj kivitelezni, mivel az EU nem csakúgy adta a lóvéját. Ráadásul Tarlósnak volt képe azt mondani, hogy műszaki okok miatt törölte. Számára két út létezett volna: vagy kiáll mellette és várja a kiértékelést, max aztán törli; vagy elnézést kér és belátja, hogy a másik kettőnek van igaza. A hazug, össze-vissza handabandából nem kérünk.
- Az én gondom ezzel a buszsávval az, hogy ez ugye két autópálya bevezető szakasza is, például, ha a Balatonhoz akarsz menni (vagy onnan vissza, ugye), akkor itt még nagyobb dugók lesznek a nyári szezonban. De persze a kerülőút is él, megépült, szóval valahol mindenkinek igaza van. Megoldás? Megvárjuk, hogy mi sül ki belőle…
- "Szavaikban és a mögöttes jelentéstartalomban jól kitapintható az a lenéző, főváros-sovén szemlélet, amellyel Budapest vezető közlekedési szakemberei a vidéki Magyarországra tekintenek. (…) Az azonban, ha elszabadult hajóágyúként, kontroll nélkül akcióba lépnek (a szakemberek, mármint – szerk.), aggodalomra adhat okot. Budapesten ezek a hajóágyúk most nem csak elszabadultak, de tüzelnek is, egyelőre verbálisan: a városból kifelé, a lenézett, lesajnált, megoldandó problémaként aposztrofált vidéki magyarokra. (…) Ha Budapest a magyar gazdaság központja kíván lenni – és húzni kívánja ennek hasznát – akkor nem zárhatja el a munkaerő útját. Ha nem, semmi gond, van megoldás. A középkorban Szent István egyszer már kijelölte Magyarország fővárosát. Nem Buda volt az. Nyilván akkor is csak egy sáv vezetett be a városba…”
Cser-Palkovics egy idióta.
Én, személy szerint gyakran utaztam már Budaörsre (volt, hogy gyakorlatilag naponta), és a BKV-közlekedés eddig is lassú, körülményes és dugókkal teli volt. Főleg nyilván a délutáni órákban volt ez jellemző, amikor a dolgozó nép hazafele tartott. A buszok (40-es, 240-es), amik odamennek, sűrűn járnak, azzal nincs probléma, de így is rengetegen választják inkább az autót. Az ilyen jellegű megoldások, mint ez a buszsáv azt a célt (is) szolgálnák, hogy ez ne így legyen. Ehhez azonban rendes buszok és nem horribilis összegű kiegészítő bérletárak is kellenének. Például meg lehetne tenni, hogy egy szimpla városi bérlettel lehessen közlekedni Budaörsre vagy Törökbálintra is.
A másik megoldási javaslatom az állandóan felmerülő ötlet, a CsPA által is emlegetett P+R parkolók. Ha lennének ilyenek a város határában (nemcsak ott, hanem mindenhol), akkor az autósok megtehetnék, hogy biztonságos, őrzött parkolókba leteszik a verdát, oszt továbbmennek a kellemes, kényelmes BKV járatokon. Ilyenből azonban mutatóban is alig van a fővárosban (parkolóból és kényelmes BKV-ból is). Tarlós esetleg megtehetné, hogy nem buszsávokkal bűvészkedik, hanem csinál valami értelmeset is…