Hamu és Feltámadás

Online kocsma! Dohányzó helyiség (kérjük használja a kihelyezett hamutálakat), asztalt biztosítani csak rendelés fejében tudunk, a földre köpni tilos!

Friss topikok

A reklámadóval is csak velünk basznak ki

2014.06.02. 21:10 Főnix blog

A Szakállas nő és szamársperma című opusz után ismét tévés témával örvendeztette meg a postaládánkat draft, akinek lassan csak előkaparunk egy karszalagot, hogy nyugodtan sétálgathasson a kocsmán belül. A reklámadóval nincs baj, csak szegény Gizikének szarnak az arcába már megint.

Csak lesz itt reklámadó. Legalábbis ezt állítja az ATV és az Index is ezen spekulál mostanra.

Hadd ne kelljen állást foglalni a halódó hagyományos sajtóval, a minimális pénzekkel játszó rádióval, a mozival, a plakátokkal meg az egyelőre kibogozhatatlan internettel kapcsolatban. Utóbbinál ráadásul minden tök más üzleti modellek alapján jön létre, ezért várhatóan egy kanyi vasat sem kell majd befizessenek, mert annyi a lehetőség a bevételek átstrukturálására, mint égen a csillag. Szóval ezeket hagyjuk, a kormány feltételezem a leginkább befolyásos, a valódi Nagy Zsét termelő iparágtól, a televíziótól számít számottevő bevételre, úgyhogy maradjunk ennél. Meg persze nyilván úgyis mindenki erről fog beszélni, merthát ott a nagypénz, szóval a dolog körbeér.

A dolog nem új, már tavaly is felvetődött, végül aztán nem vezették be. Akkor sokan a TV2 eladás körüli mizéria részének tekintették (mi is), de ebbe most nem mennék bele, hiszen ez az ügy már rég lezajlott és nem a külföldi multi nyert s nem azért, mert visszalépett volna a reklámadó "réme" miatt.

Naszóval. Amit eddig tudunk, hogy a javaslat nagyjából ugyanaz, mint tavaly. A részletek persze még váratnak magukra, de ha mindez csak valami kacsa, akkor is érdemes picikét foglalkozni az üggyel, mert azért nem olyan elvetemült ez ám, mint amilyennek látszik. Persze a televíziók, élükön az RTL Csoporttal majd rémesnek fogják beállítani, s az fog folyni mindenhonnan, hogy ez milyen igazságtalan, túl sok, meg így aztán végképp megsínyli majd a közönség, hiszen még kevesebb tartalmat tudnak előállítani, és így tovább, sorolhatnám a hülyébbnél hülyébb lobbiérveket.

A lényeg persze nem ez. A lényeg az az, hogy egy kisebb réteg "elvileg" kevesebbet fog keresni, mint eddig. Hiszen ezzel az adózással, ezzel a skálával még nyugodtan előállítható ugyanaz a tartalom, de kevesebb lesz a profit, meg az extraprofit, meg a mi mindenmásmég. Egyszóval, ha bevezetik, majd kirúgnak jópár embert, meg kiszerveznek dolgokat külső cégekbe amik (ne legyenek illúzióink), ugyanazon emberek kezében lesznek, mint a televíziós társaságok. Csak hát, amikor a bivalybürgözdi székhelyű Hamutartó KFT-től veszi mondjuk a filmeket a TV2, az ugye más, mert akkor ott realizálódhat az ezutáni profit ugyanazon tulajoknál. Talán megcsinálják majd azt is, amit Csehországban, ahol kábé egy cég van az eredeti tartalom gyártására és az összes nagyobb tévé vezető beosztású embere tulajdonos benne ilyen-olyan módon.

Mert kevesebbet keresni csak nem akarnak. Erre azért mérget vehetünk.

Pedig a reklámadó nem rossz ötlet. Azért nem rossz ötlet, mert a halandó ember (és sok esetben a NAV) számára átláthatatlanul zavaros reklámbevételi elszámolási rendszer miatt teljesen nyilvánvaló, hogy a televíziós társaságok jóval többet keresnek, mint amennyit bevallanak, így jogos, hogy az állam a közteherviselés jegyében szeretné valamilyen módon kompenzálni a kieső pénzt. És igen, a reklám csak a leglátványosabb dolog, de nem untatnám az olvasót a részletekkel, mert nagyon száraz lenne és pont a lényegről terelné el a figyelmet.

Ebben a formában viszont nem érdemes bevezetni a dolgot, mert azon kívül, hogy Gizikét a földszintről kirúgják, meg kiszerveznek dolgokat, semmit nem érnek el vele. Persze, lesz majd egy újabb szám az NGM exceltáblájának bevételi rubrikáiban. De ugyanaz fog történni, mint a bankadónál: áthárítják az ügyfelekre.

Mert, mint mondtam, amíg csak lehet, megoldják, hogy ők ne keressenek egy petákkal se kevesebbet. A kormányzatnak ugyanakkor lenne lehetősége arra, hogy a kecske is meg a káposzta. Legalább nyomokban.

Hirtelen két dolog jut eszembe.

Az egyik, hogy beszüntetik a köztévében a reklámokat. Az MTVA/állambácsi fennhatósága alá tartozó csatornák ne sugározhassanak reklámot, hiszen ezeket amúgy is az adófizetők pénzéből tartják fenn, költségvetési szervként pedig teljesen irreleváns a reklámbevétel a fennmaradásuk és éves költségvetésük szempontjából. Ezzel kompenzációs lehetőséget teremtenek a valóban a piacról élő cégeknek. Persze ki kéne számolni (ezt most nem, nem fogom megtenni), de talán ezzel a húzással hozzájárulnak ahhoz, hogy Gizike állása megmaradjon, mert azt lássuk be: Gizike 12-15 órákat dolgozik. A félreértések elkerülése végett: naponta. Sokszor hétvégén is.  Abba most ne menjünk bele, hogy mekkora meló televíziót csinálni, szemben az általános vélekedésekkel, miszerint ezek ott nem csinálnak semmit és szedik fel a nagy dohányt miközben én, a kőműves/kovács/faszomtudja mit össze dolgozok a napi betevőért.

A másik, hogy ösztönözze az országra szabott, egyedi reklámfilmek készítését. Ne tehesse meg az autó/mosópor/tamponcég azt, hogy ugyanazt a reklámfilmet adja, mint mondjuk német/francia/spanyol/stbhonban.  Igenis magyar nyelvű, magyar piacra szabott reklámokat kelljen leadni. Ez újabb kompenzációs lehetőséget adna, megnövekedne a hazai reklámfilmgyártás, amit bárki is csinál, adót azért fizet utána. Meg munkát ad embereknek. Mivel a reklámtörvényt amúgy is be kell tartani, még érdekeltté is lehetne tenni a televíziós társaságot, hogy ezt maga erőltesse a multinál: adjunk a tévének adókedvezményt minden ilyen formában gyártott reklám sugárzása esetében. Ott ne a skála szerinti, hanem mondjuk feleannyi reklámadót kelljen csak fizetni. Nyilván ezt is ki kéne számolni. Ezt sem számolom most ki. Nem is a tisztem.

Persze egyszerűbb beskálázni, aztán fizettetni, mint végiggondolni és olyan módon bevezetni egy többletadót, ami a teljes piacot nézi egészében, és úgy szedi be ugyanazt a pénzt. Én ezt tudom. Nem vagyok naiv. De egy átgondolt döntés talán segítene Gizike állását megőrizni és garantálni, hogy legalább a már most meglévő minőséget produkálni fogja a magyar televíziós iparág.


Szólj hozzá!

Címkék: reklám tévé vendégposzt

A bejegyzés trackback címe:

https://foenix.blog.hu/api/trackback/id/tr256261407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.