Hamu és Feltámadás

Online kocsma! Dohányzó helyiség (kérjük használja a kihelyezett hamutálakat), asztalt biztosítani csak rendelés fejében tudunk, a földre köpni tilos!

Friss topikok

Buda vs Pest vs Vidék

2011.01.27. 17:08 mujure

„Magyarországon egy város van” kontra „bunkó pestiek”, „vagy budapesti vagy budai, de nem pesti” kontra „sznob, újgazdag köcsög budaiak”. Alant kibogozzuk a kocsmák cigifüstjébe vesző, ám mégis újra meg újra előkerülő örökzöld témát: Buda vagy Pest? Vagy esetleg csak a vidék?

Hol jobb élni? – ez a kérdés mindig felmerül, ha az ember éppen unatkozik a haverokkal, egy-egy félmondattal elő lehet csalogatni ezt a mindenki által kedvelt témát. Jómagam (és a szerkesztőség kétharmada) budai vagyok, erre büszke is vagyok és fennen hirdetem az ilyen beszélgetésekben, hogy márpedig Buda mennyivel jobb is, mint Pest. Természetesen ezek a viták egyrészt parttalanok, másrészt soha nincsenek túlságosan komolyan véve, elég ritkán jut ki az embernek az, hogy a kérdés teljes átélésével vitázzon valakivel. A fenti mondatokat leginkább provokálásának/ökörködésnek lehet felfogni, de mint ilyen, nyilván van komoly alapja. A rendőrök és a szőke nők sem véletlenül buták, vagy a zsidók és a skótok sem véletlenül anyagiasak a vicceink szerint. A sztereotípiák (és így a viccek is) komoly igazságokon alapszanak.

1. Buda

Nyilván erről nehéz beszélni egy budainak, így szavaimat joggal fogja a szavahihetőség hiányának kétes szaga körbelengeni, mégis ezzel fogjuk kezdeni, mivel az ABC cudarul előre tolta a B betűt. Erről nem tehetek.

Buda szebb és biztonságosabb, mint Pest, egyébként is sokkal jobb helyek vannak, kevésbé zsúfolt. Tavasszal, a fiatal szerelmesek inkább a Várban, vagy a Szabadság-hegy lankáin andalognak egymásban elmerülten, nem pedig a nyolcadik kerület dzsungelében.

Több a zöld (mármint –terület), kellemesebb a levegő és még a kilátás is szebb. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy vannak ilyen magaslatok, amik például Pesten teljesen hiányoznak. Komolyan: fogd magad, és egy szép, napsütéses délután gyere át a Margit-hídon Buda felé, és eláll a lélegzeted. Természetesen jogosan jön a válasz, mely szerint oké, hogy onnan szebb, node mit nézel? Pestet!! Ez így van, nem is akarjuk elvenni Pesttől, hogy tök szép, főleg este, amikor ki van világítva. Jó messziről tökéletesnek tűnik…

A biztonságról legyen elég annyi, hogy mindenkit Pesten késelnek meg, sokkal több a „veszélyes környék”, és még a West Balkán is ott volt. Nyilván Budán is élnek hülyék, vannak helyek, amiket jobb elkerülni éjszaka, mégis kevésbé valószínű, hogy agyonvernek.

2. Pest

Az élet inkább ott van, minden szórakozóhely, a kocsmák többsége, ennek minden pozitív és negatív velejárójával együtt. Továbbá a Fradi-pálya is, ami szintén nem mindegy. Be kell látni, az egyszeri fővárosi polgár majdnem több időt tölt Pesten, még ha budai, akkor is. Ez azt jelenti, hogy a pestiek alig-alig jönnek át Budára, merthogy minden ott van nekik, meg egyébként is a sétálóutcák tök jók… Ergo, Buda messze van, amit mi se bánunk túlságosan. Én szeretem Pestet is, félreértés ne essék, imádom az egész várost.

Pest veszélyeire már kitértünk feljebb, a jó oldala viszont pont az, hogy valahogy ott mindig többen vannak. Ha az ember egy igazi városi forgatagba vágyik akár nappal, akár éjjel, inkább Pestre megy. Buda legbelső részeit kivéve, inkább ott érzi magát igazi nagyvárosban az ember, mint a Duna jobb partján. A két városrész tehát tökéletesen kiegészíti egymást, egyik se lenne igazi a másik nélkül.

3. Vidék

Na, a másik örök probléma. Én is szeretek azon viccelődni, hogy nincs még egy város az országban, ami sajnos valahol igaz, de természetesen városnak tartom Győrt vagy Debrecent, de az országunk eléggé főváros-központú. Vidéki nagyvárosokban még csak-csak eléldegél az ember, de már a kisvárosok is halál unalmasak lehetnek, amit nem egy ilyen ismerőssel való beszélgetés csak megerősít. Sajnos az a trend, hogy a fiatalok betódulnak a fővárosba, tanulni, aztán dolgozni, aztán itt ragadni. Nincs ezzel baj, gondolom én is ezt csinálnám, csak hát ezzel a vidék fejlődni biztos nem fog. A főváros meg csak nő.

A CID Cég-Info Kft. évente kiadja a leggazdagabb magyar települések listáját, ebbe elég sok tényező beletartozik, akit bővebben érdekel a téma, mondjuk itt kezdjen keresgélni. Eszerint a 2009-es lista (’10-es még nincs) első helyén Felcsút áll (2008-ban egyébként Budapest második kerülete volt a győztes, nem dicsekszem, csak mesélem). 2009-ben az előző évi első helyezett volt a második, a harmadik pedig a 12. kerület (a fenti témához kapcsolódóan: a listán az első pesti kerület csupán az ötödik helyet tudta megszerezni…). Most azonban vegyük ki a főváros kerületeit a listából, mivel mi a vidéket vizsgáljuk. Felcsút előretörése elég érdekes, tekintve, hogy 2008-ban a 336. helyen (!!) szerénykedtek. Elég hirtelen tört be oda néhány tekintélyes adózó befektető, köszönhetően Orbán Viktor focisulijának. Ezen a listán a második helyet (összesítésben 5.) a kétes hírű Sukoró szerezte, a bronzérmesünk pedig (a valójában 6.) Telki. A vidéki lista további helyezettjei sorrendben a 10.-ig: Solymár, Üröm, Dunaújváros, Budaörs, Leányfalu, Nagykovácsi és Paks. Számomra meglepetés például, hogy Budaörs milyen hátul van, én mindig úgy hallottam, hogy minimum dobogós a város.

Érdemes megnézni ezek után ezen városok elhelyezkedését. Én például ezt úgy csináltam, hogy fogtam egy autóatlaszt és kinyitottam Budapestnél, meglepő módon az első tízből nyolcat megtaláltam azon az egy oldalon, a kivétel Dunaújváros és Paks. Ez utóbbi nyilván az atomerőműjének köszönheti előkelő (?) tízedik helyét, ami valamiért pont oda került annak idején és azóta pumpálja a pénzt a városba.

A többi városunk tulajdonképp mind annak köszönheti helyezését, hogy viszonylag közel van a fővároshoz, illetve Felcsút és Sukoró esetében annak, hogy kőgazdag fickók és miniszterelnökök kitalálták, hogy az jó hely, és akár kétes hírű üzletek révén is egyszer csak felugrasztják a várost a dobogóra. Eladni mégis azzal lehetett leginkább őket is, hogy a főváros közel van. A maradék helységhez (Telki, Solymár, Üröm, Budaörs, Leányfalu, Nagykovácsi) még csak autóatlasz sem kell, elég a Bp térkép, mivel ezek aztán pláne abból élnek, hogy lakóik elsöprő többsége a fővárosban dolgozik, esetleg ezt magának megengedni tudó kiköltözőkből áll.

Ez a lista azt mutatja, hogy Budapest vonzáskörzetében kifejezetten jó érzés lehet „vidékinek” lenni, ahova a BKV elér, ott nagy baj nincs. A többiek (és ez az ország nagyobb része) viszont nem biztos, hogy így gondolják. Nyilvánvaló, hogy a listára az igazi nagyvárosok nem kerültek fel, hiszen ott sokkal többfelé oszlanak el sokszínűbb jövedelmek. Ha külön-külön vizsgálnánk ott is városrészeket, nyilván jobb lenne a helyzetük, viszont vonzáskörzetük nincs, ha meg mégis, egy-két elég szegény faluból áll. Nem véletlen, hogy ha már egy kisebb helységben (mondjuk Solymár nagyságú) él az ember, egyből jön a parasztozás. Ott nem vonzó lakni, özönlenek is el onnan az emberek, főleg persze a fiatalok.

Mégis, ahogy én látom magam körül, ezek az emberek se szégyellik a falujukat/kisvárosukat, hiszen rengeteg jó sztori van, amit mi a fővárosból nem is feltétlenül értünk meg, hiszen nem látunk bele ezen helyek hétköznapjaiba. A fenti lista helyezettjeinek a lakói is ilyenek, hiszen tulajdonképpen ők is fővárosinak tekinthetők. Ha nekem most azt mondaná valaki, hogy vissza az egész, te fiam valami kis faluban fogsz élni Szegedtől 30 km-re, akkor azt egyből visszautasítanám. Azt csak remélni tudom viszont, hogyha eleve onnan jöttem volna, arra ugyanolyan büszke lennék, mint most Budára.


3 komment

Címkék: budapest kutatás város

A bejegyzés trackback címe:

https://foenix.blog.hu/api/trackback/id/tr862618572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alex0916 2011.01.29. 12:18:05

"Budára költöztem, az ismerős negyedbe, s mindennap óvatosan, gyanakodva mentem csak át Pestre. Pestre minden délután átmentem, elvégeztem ott a dolgaimat, s aztán lehetőleg taxival vágtattam vissza Budára; csak a Lánchíd budai hídfőjénél lélegeztem fel, amikor az Alagút kivágását s azon túl a Krisztina tér zöld lombjait megpillantottam. Nem bíztam Pestben. Semmi nem ízlett ott, a bor sem, az étel sem; a kávéházak fekete löttyétől fejfájást kaptam." >> Márai

mujure 2011.01.29. 12:54:47

@Alex0916: igen, ismerem :) A "Budán lakni világnézet" nekem is kell!

ch3ru6 2011.08.04. 14:49:44

Hahaha, hát azért ismerem én a Bp.-i vircsaftot. Fényezheti is ki hogy akarja. De aki még nem lakott Sopronban, csak annak a világ közepe Buda. Tőlem Bécs 60km Buda meg 220km.....árban, kultúrában, szórakozásban,intelligenciában...mindenben. Még hogy halál unalom? Még hogy innen betódulnak BP-re a fiatalok ott-ragadni?
Az a lista a magyar városokról meg 1 vicc!
süti beállítások módosítása